Skriva koncentrerat – som i en novell?

Jag läser sällan noveller och skriver nästan aldrig noveller. (Första försöket fick jag dock publicerat! – men det var en evighet sedan och inget jag lyckats upprepa.) Novellen som form intresserar mig dock. Att den innehåller kärnan och är helt avskalad på något vis. Jag vet inte om jag gillar det fullt ut, för jag kan njuta av detaljer, miljöbeskrivningar, inre monologer, ja, utsvävningar på olika vis helt enkelt.

I helgen fanns en artikel i Göteborgs Posten som handlade om novellen och dess ”nakna” form. Så här stod det:
Novellens koncentrat

”När det gäller genrelitteratur och noveller har novellen den absoluta fördelen att läsaren slipper 300 sidor redundans och ovidkommande pladder”

”Läsaren slipper…”

Eftersom jag själv skriver betraktar jag inte mina texter som om de innehåller sådant som är ovidkommande. Det gör nog ingen som skriver. Varje sak jag skriver vill jag ha med av en särskild anledning. Om jag inte ser ett syfte med det, då tar jag också bort det. Jag vill skriva så att det ovidkommande inte är med. Jag vill skriva så att läsaren får det som är nödvändigt. Pladder hoppas jag verkligen undvika.

Kanske drar mina tankar iväg åt fel håll. Jag förstår vad skribenten av artikeln menar. Att novellen är koncentrerad, till skillnad från romanen. Det är bara det att jag önskar skriva koncentrerat. Att jag vill få överflöd överflödigt.

Beror det måhända på att jag skriver i ungdomsgenren. I den genren tenderar många böcker vara rätt rappa, rätt avskalade och rätt rakt på sak. Jag antar att det hänger ihop, detta att jag tilltalas av den sortens böcker, eftersom jag läser och skriver dem själva? Även om jag också kan njuta av omständliga och långa utvikningar. Men överlag är det enkelheten jag efterfrågar. Inte i intrig, utan i språk och stil. Kan det hända att ungdomsböckerna, i alla fall vissa, har det skribenten av artikeln beskriver. Är det ungdomsböckerna, som precis som novellerna, som låter läsaren slippa 300 sidor redundans och ovidkommande pladder?

Vad tror ni?

 

12 reaktioner på ”Skriva koncentrerat – som i en novell?

  1. Om man ska döma efter de där raderna från tidningen bara, förefaller skribenten ifråga inte veta särskilt mycket om vare sig skrivande eller skillnaden mellan en novell och en roman. Ingenting snarare.

      • Allt som väcker tankar är bra, helt klart. Jag skriver gärna noveller! Är bättre på det än romaner faktiskt. Känner mig nästan lite påhoppad av det här, fast det kan nog en romanskrivare också känna. Det finns många som tycker det är svårare att skriva en novell än en roman. De viktigaste skillnaderna ligger ju inte i ett ”koncentrerat” skrivsätt. Och en roman som är fylld med ”onödigheter” är då rakt inte en bra roman.
        Men nu har jag ju inte läst hela artikeln förstås. Skulle vara intressant att göra det. Undrar om man kan hitta den via nätet?

      • Det brukar ju vara så med tidningarna. Bara en liten del är tillgängligt fritt!
        Biblioteket ja! Men då måste jag ta mig in till Huvudbiblioteket i stan. Inte direkt väder för det idag. Trots att det bara är 4 km. 😉

  2. Jag skulle inte direkt jämföra novell med ungdomsböcker, eller romaner överlag. Det är inte samma sätt att skriva eller tänka. Romaner av alla slag innehåller ju ofta någon form av bakgrund, hur den än skrivs, vilket ju beroende på hur det formulerats kan bli, ja kanske, pladder, fast det är förstås nödvändigt ibland. Noveller utgår ju ofta ifrån något betydligt mindre, alltså en grej, möjligen bara en scen. Jag läser rätt mycket noveller också, för det är rätt skönt med det avklarade och korta formatet. Skulle väl dock säga att just ordet pladder för att beskriva roman faktiskt är ganska vanligt om man jämför roman och novell, vilket ju inte är riktigt rättvist eller rätt ord, det är olika sätt helt enkelt. Vissa gillar det ena och andra inte.

    • Pladder har ingen riktig positiv klang och jag önskar jag så här på rak arm kunde komma på ett bättre för att beskriva ”pladdret” som ju gör romanen till en roman. Och visst blir jämförelsen svår. Som att jämföra potatis och jordgubbar. Tyckte ändå artikeln väckte något intressant och mitt tankearbete kring detta är inte riktigt klart än 😉

  3. Gud vad skumt skrivet. Håller med mia, noveller är INTE avskalade romaner utan något helt skilt från romanformatet. Han kan knappast veta något om skrivandet om han kallar differensen mellan novell och roman för ovidkommande pladder.

  4. Håller med Mia och Katarina. Jag gillar verkligen att läsa noveller OCH att läsa romaner på sju hundra sidor, det är bara olika saker och kräver lite olika saker av läsaren. Jag tycker att det är så tråkigt när folk angriper en litteraturform, på det sättet som den där skribenten verkar göra. När försvaret av en form på något sätt måste innebära nedgörandet av en annan. Fast båda i själva verket har samma värde och trots att de är olika. Litterär rasism. Inte okej!

    • Jag tycker inte heller om när vissa genrer nedvärderas. Att en själv ogillar/gillar något borde inte leda till att man anser att det ena är bättre eller sämre. Även om nu vissa saker betraktas som fint/fult. Pladder är inget väl valt ord, om man nu inte vill väcka irritation eller så.

Kommentera

