Dead ever after – Charlaine Harris

DeadEverAfter harrisDead Ever After. Den trettonde och sista Sookie Stackhouse-boken. Lite vemodigt är det. Jag har vant mig vid att hon finns här för läsning när andan faller på sedan den där gången för snart två år sedan då jag läste första boken Död tills mörkret faller (Dead Until Dark) och blev lätt Sookie-frälst.

Handling
Som vanligt skriver Charlaine Harris om Sookies bekymmer som förstås beror på inblandningen i de övernaturliga varelsernas värld. Vampyrerna ställer visserligen inte till det i vanlig ordning i den här sista boken, men det finns halvdemoner, shapeshifters och häxor. För att nämna några.

I Dead Ever After blir Sookie misstänkt för mord. På en före detta vän. Poliskåren drabbas av en förhäxning som bidrar till att Sookie tror att hon faktiskt kommer åka dit för ett mord hon är oskyldig till – för en gångs skull. Inte för att hon är en regelrätt mördare egentligen, men ett par liv allt allt fått möta sitt öde i Sookies händer.

Dessutom har vampyrerna sina politiska intriger och Sookies pojkvän Erik har inte tid med henne av flera skäl. Hon misstänker att hon enbart varit ett tidsfördriv och ett sätt för honom att klättra i karriären, vilket sätter henne ur balans minst lika mycket som att någon vill sätta fast henne för mord.

Reflektion
Dead Ever After lunkar på. Visst är denna sista bok spännande, men den har inte samma driv som de föregående (även om jag inte minns riktigt alla vet jag att de flesta varit riktiga bladvändare) och Dead ever after känns faktiskt som en sista-bok. Här knyts bitarna samman. Inte för att de lösa trådarna varit särskilt många, utan för att en mer normal vardag närmas. Sookie som hela tiden varit en självständig karaktär, fast sliten och velig på grund av de känslostormar som de övernaturliga männen utsatt henne för, känns nu mer sansad än tidigare.

Charlaine Harris har skrivit en serie med chick lit influenser, rysarinslag, skräck och fantasy. Att Sookie Stackhouse-serien blivit populär kan jag förstå. Som jag skrivit tidigare ger de en stunds spännande underhållning. Att de resulterade i tv-serien, True Blood, förvånar inte heller. Jag har visserligen inte sett den, men kan förstå att böckerna lockade till det. En ung snygg hjältinna som sköter sitt hem och sitt jobb. Samtidigt upplever hon spänning om nätterna. Hemliga möten med häxor och vampyrer. Möten där hon inte sällan har en viktig roll. Hennes dag-jag har ett hjälte-alter-ego. Vem skulle inte vilja det ibland, när det mest spännande i ens egen vardag är hur stor rabatten på Ica-kortet blir?

Dessutom tar böckerna upp väldigt viktiga ämnen. Visserligen förklädda i frågor som rör t.ex. vampyrskapet. Men som att komma ur garderoben. Rättigheter. Diskriminering. Misstänksamhet och rädslan för det okända.

Sookie Stackhouse. Rekommenderas!

Köpsugen? Då kan du hitta Dead Ever After t.ex. här eller här. Eller på biblioteket?!

collage harris Sookie Stackhouse

 

4 reaktioner på ”Dead ever after – Charlaine Harris

  1. Det är nåt med de där lååångserierna, i nåt läge tycker jag de alltid mot slutet lunkar på. Visst spännande, men samtidigt tycker jag att man liksom kan det hela på nåt vis. Jag försökte kolla tv-serien, men njäe, jag gillar det där med tankeläsningen för det tillför berättarperspektivet nåt annat och det tyckte jag att försvann i teveserien nästan helt.

Kommentera

