Snart skrivtips

Skrivtipset har saknats här under början av januari men det är på gång. Som i höstas kommer jag skriva ett skrivtips per månad. Även om vissa små tips kanske slinker med i de ordinarie inläggen om skrivandet får de ju inte rubriken skrivtips, så som det kommer bli om lördagarna. Och vad är väl bättre än att börja varje månad med ett tips. Så får det bli. Som i höstas. Ordning och reda och struktur.

Och när jag inte skriver skrivtips ägnar jag mig åt mitt manus. Men jag har också en uppgift för en kurs som ska in. Detta med att skriva har jag alltså fullt upp med och jag tror nog allt att allt skrivande är av godo. Det skapar en vana. Söka ord, hitta rätt formuleringar och skapa en helhet som ska tas emot av läsaren.

Så i väntan på årets första skrivtips (som kommer om två veckor) blir tipset att skriva. Skriv! Formulera dina meningar och hitta dina uttryck. Blir det för mycket av något? För lite av något annat? Stryk, ändra, gör om, gör bättre.

Lycka till!

Kommentera

