Socialt bloggande eller inte

Eftersom jag har arbetsdagar som ett par terminer nu inneburit att jag varit hemifrån drygt 11-12 timmar tre dagar per vecka, och 10 respektive 7 timmar de andra dagarna, har det blivit rätt lite tid och ork över till skrivande (eller träning, träffa vänner odyl) mitt i veckan. Dessutom blir det mindre tid åt mitt så kallade sociala bloggande – biten med att läsa och kommentera andras inlägg. Det är svårt att hinna med allt. Oftast blir det en stunds bloggläsning när jag pendlar men sällan att jag kommenterar (hinner inte alltid mellan byten av färdmedel, eller så funkar inte funktionen via telefonen?!) även om jag tänker att jag kan göra det på kvällen. Vilket ju inte alltid blir av.

Och så är det. Men. Sedan en tid tillbaka har några  bloggare skrivit om det här med att prioritera – hur mycket tid man ska lägga på olika saker i livet. Att bortprioritera kommenterandet hos andra kan vara ett sätt att frigöra tid till skrivande. Kanske något att ta efter?

Om jag ligger lite lågt med kommenterandet framöver innebär det alltså inte att jag slutat läsa bloggar, utan att jag (förhoppningsvis!) försöker lägga tid på att få klart det där manuset jag skriver.

Ska bli lite kul att se hur det går när kliar i kommentarsfingrarna vid läsningen av ”mina” vanliga bloggar. Kommer jag motstå frestelsen, eller faller jag? Fortsättning följer 😉

2 reaktioner på ”Socialt bloggande eller inte

  1. Det är nog klokt. Jag hade en sådan period när min hund dog. Då läste jag nästan inga bloggar alls, utan mest dem jag prenumererar på inlägg från. Jag hade ingen ork att ”scanna av” allt som skrevs.
    Nu när jag sakta börjar återgå till det normala, har jag funderat på hur mycket tid det faktiskt går åt att sitta och läsa och kommentera överallt. Kanske kan jag utnyttja den tiden bättre jag med? Fortsättning följer för mig också 🙂

    • Att läsa i pauser, och kommentera, kan fungera tror jag, men inte att göra som jag gjort ibland när jag ägnat någon dryg timme åt att läsa runt och kommentera. Just det får det bli en liten paus på.
      Vi följs åt i detta helt enkelt 🙂

Kommentera

