Skrivprojekt i uppförsbacke

Här kommer ett trist inlägg om när en tycker att ens eget skrivande inte går något vidare.

Jag har hamnat i en uppförsbacke. Och den tar på krafterna. Varje steg bränner och jag kan inte mer än placera blicken rakt framför fötterna för att tvinga mig upp och vidare.

Håller på och läser igenom de jag skrivit i det senaste för att ändra lite. Gör om, drar bort och lägger till. Alltid lika jobbigt när en får för sig att något inte riktigt fungerar och behöver ändras. Men det är bara att ta tag i det om en vill fortsätta.

Jag hoppas alltså på att jag kommer upp för den här backen rätt snart så att jag kan vända mig om och blicka tillbaka och ut över något jag känner mig nöjd med.

 

10 reaktioner på ”Skrivprojekt i uppförsbacke

  1. Egentligen ska man ju inte gilla något som är jobbigt för nån annan, (dessa gilla-knappar), men vill säga att du har min medkänsla – vet ju hur det där känns – och hoppas att det bara är en kort period du snart kommer igenom. För visst kan du skriva! Behöver kanske bara en liten minisemester?

  2. Nu vet jag ju inte vad du skriver eller hur långt det är som känns jobbigt, men ibland kan det hända att det känns så för att avsnittet helt enkelt är fel! Kanske inte fel i sig, men att det egentligen inte passar in, inte ska vara med! Inte just där! Kanske nån annanstans, i ett annat sammanhang. Det undermedvetna är fantastiskt! Det vet!
    Kan du tänka dig att lägga den där uppförsbacken åt sidan så länge, och gå tillbaka i texten till där det kändes bra och så att säga börja om därifrån? Du kanske kom in på ”fel” väg bara.
    Jag säger inte att det är så, det vet bara du. Men jag har varit med om det själv, att när det känns som att man sliter sitt hår för att man sitter fast och inte får till det, då är det nåt som bör strykas. Ibland bara nån mening, ibland kanske ett eller ett par stycken.
    Det är lite grand som ”Kill your darlings”

    • Jo precis så är det. Något skaver och jag håller på att ändra det. Har gjort en första justering men är inte säker på om jag vill ha det så heller… Funderar och läser om igen. Så min uppförsbacke är att hitta rätt för att få tillbaka känslan av att vara nöjd.
      Plus är att jag lär känna en del nya karaktärer i denna pprocess.

      • Ja det där är ju en jättebra process. Vi fick det mycket bra tipset av vår ständiga skrivlärare att ”gå på café” med våra karaktärer, en i taget. Tanken var att flödesskriva att man samtalar med sin karaktär och inte egentligen tänker utan bara skriva på, låter det komma som det kommer. Det är förvånansvärt effektivt och lärorikt!

  3. Det är så mycket med skrivandet, alla dessa uppförsbackar i synnerhet. Jag brukar tänka på att det finns en bra sida med motigheten, det är att om man inte själv får syn på alla dumheter man gör så har man inte riktigt letat efter dem heller. Och magkänslan är viktig, känns det inte bra så måste man göra något åt det. Dessutom när man väl tagit sig upp, så kommer det åtminstone en lite lätt sluttning att pusta ut längs sen.

  4. Har precis kravlat mig ur en sån period, så jag fattar precis. Det släpper ju så småningom, men innan det gör det är det grymt frustrerande. Jag, som mer skriver lite samtidskåserier och kortare betraktelser snarare än manus, satt med ord för ord och vände och vred i en evighet (kändes det som). Till slut hade jag en uppsjö av ofullständiga rader som bara haltade. Lämnade texten ett tag, återgick sedan för att vårdslöst möbelera om orden tills det så småningom sakta föll på plats, ett efter ett.
    Ja, jösses vilken brant backe det är ibland, men vilken härlig känsla det är när det släpper.
    Håll ut!!!

    • Tack! Jag kämpar mig uppåt en liten bit i taget och önskar att jag var klar med omändrandet. Som tur är behöver jag inte ”bråka” med orden så som du, utan de ligger ändå rätt bra. Däremot kan större sjok få strykas för att ge plats åt nytt 🙂

Kommentera

