Liknelser likt annat

Det snöar. Och åskar. Weird or what?! I alla fall. Eftersom det snöar kom jag att tänka på liknelser. Inte metaforer, för det är lite annorlunda. Jag är ingen höjdare på liknelser. Tycker ofta att det känns långsökt när jag själv försöker skriva att något liknar något annat. Men nu när snöflingorna far runt utanför fönstret fem våningar upp i luften kom jag att fundera på vad de skulle liknas vid.

Snöflingorna är nämligen enorma. Men hur snyggt blir det i en bok. ”Snöflingorna var enorma.” Nej. Inget vidare. Men om en då istället skriver att de är som något annat hur hitta rätt liknelse för rätt känsla? Stora som vantar? För att fånga vinterkänslan. Stora som dammtussar. För att fånga lättheten. Stora som golfbollar. För att fånga formen och färgen…  Ni fattar.

Liknelser får bli min nya grej. Något att uppmärksamma i texter jag läser. Se vad jag hittar för favoriter och för hatobjekt. Se hur jag gör själv när jag skriver och se om jag använder/använt liknelser utan att ha tänkt på det.

Kom gärna med tips. Någon liknelse du gillar, eller om det finns klyschiga som du undviker in i det sista. Hur gör du?

7 reaktioner på ”Liknelser likt annat

  1. Gestaltning! Det är så det kallas. Det som gör texten levande och personlig och till en bladvändare. Du ska se att de bästa författarna använder sig av gestaltning. Ibland hisnande och rent av överväldigande, de liksom får den läsande att kippa efter andan. Blir slagen i huvudet, bildligt talat. Andra är mer subtila. De subtila kan oftast vara bättre, men det beror förstås på sammanhanget och textens syfte. Man ska inte använda det alltid och överallt däremot. Då blir det som att bara äta gräddtårta och aldrig få köttbullar. Man blir kräkfärdig och lämnar boken åt ett annan öde. Oläst. Som i alla andra skrivsammanhang är det bra att tänka: less is more. Övertydlighet är aldrIg bra. Att skriva läsaren på näsan, som min excellenta skrivlärare alltid sa.
    Engelskans ord picturesque säger nästan mer än svenskans gestaltning, tycker jag. Med ens ord får man en bild att skapas i läsarens huvud.
    Byråkratiska texter innehåller sällan eller aldrig någon gestaltning.
    Gav jag dig onödig information nu? 😉 😇 😎

    • Gestaltning ja, det vet jag förstås vad det är. Som om någon blir rädd, då gestaltar en rädslouttrycket istället för att skriva ”hon blev rädd” och liknelser ju är ett uttryck för att göra jämförelser som också gör texten mer levande precis som gestaltning gör. Kanske kan liknelser hamna i samma fack som gestaltning det är bara det att i mitt huvud har de alltid skilts åt. Men visst handlar det överhuvudtaget om att skapa en levande och lockande text med alla sorts medel och verktyg vi kan ta till och lära oss behärska 😊

      • Jag förstår vad du menar och visst är det så. Men sen, för mig, är liknelser nåt helt annat. Visserligen liknar vi saker och företeelser vid nåt annat när vi gestaltar, men det blir inte en liknelse för det. Visst! Jag kan ha fel, det är min tolkning och erfarenhet av det. Och de liknelser mest kända jag känner till är framför allt de som Jesus berättade. Ditt exempel med snöflingorna är inte en liknelse. Inte i strikt mening. Det är gestaltning. Snöflingan finns där fortfarande och har inte ersatts av nåt annat. 😀

      • Fel eller inte. Det är inte det viktigaste. Liknelser, gestaltning, metaforer, allegorier osv. Ord med en innebörd att ge texter liv och känsla. De ligger nära varandra i sina betydelser och om det ena är det andra eller inte vet jag inte 😉 men att vilja skapa livfullhet i en text innebär att en tar till en massa olika knep. Så vad jag egentligen kallar dem är inte det viktigaste, utan att texten blir bra 🙂

      • Precis! Risken är ju att man fastnar i terminologin, och det vill ju ingen av oss som skriver.
        Och det är väl egentligen inget som är fel. Till och med det man först tyckte ha blivit fel, kan visa sig vara just det som var alldeles rätt.

  2. Jag tycker det är svårt att undvika klyschiga liknelser, så jag försöker undvika dem överhuvudtaget. Istället lägger jag mer kraft i gestaltningen, men jag håller med om att det kan vara bra att fundera över liknelser i text och hur de påverkar dig som läsare.

    • Just detta med klyschorna kan jag också försöka undvika, så till den milda grad att jag undviker liknelserna helt och hållet. Gestaltning gillar jag att skriva och strävar efter bra sådan istället.

Kommentera

