Ur askan – Leigh Bardugo

ur-askan-bardugo grishaGrisha-trilogins tredje bok Ur askan avslutar serien fint och jag känner mig glad över att jag fick reda på att serien fanns och ännu gladare är jag för recensionsexemplaren som jag fått från förlaget. Inte nog med att de var snygga, innehållet höll också vad det lovade.

Handling
Ur askan handlar förstås om att Alina ska övervinna Skuggmästaren, säger jag lite kryptiskt utan att avslöja för mycket av de tidigare böckerna I ljusets makt och Stormens ögaAlina lider av sviterna efter senaste sammandrabbningen med Skuggmästaren och tvivlar på sig själv och sin förmåga. Hon undrar också vilka som är att lita på. Mal distanserar sig och hon saknar honom, sin bästa vän och den som hennes hjärta brinner lite extra för. Men så finns ju prins Nikolai med löften om en framtid med makt och rikedom i oändlighet. Som om det inte räckte med att Skuggmästaren vill ha henne vid sin sida för att härska över Ravka. Frågan är vad hon själv vill, mer än få slut på kriget och finna den sista främjaren, den som kommer göra henne lika mäktig som Skuggmästaren och ge henne en chans att övervinna honom.

collage bardugo grishaReflektion
Med stor spänning skriver Leigh Bardugo fram oss till slutet. Ett slut som faktiskt överraskade mig en aning. Och det är ju alltid bra att en kan bli lite förvånad över vissa vändningar. Jag gillar också att Ur askan beskriver hur Alina ”bara” är en vanlig människa trots sin upphöjdhet till helgon med speciella gåvor att fånga ljuset. Överlag har karaktärerna många ödmjuka och goda drag. Humorn är viktig och trots elände orkar de skoja, vilket skapar karaktärer lätta att tycka om.

Alina, Mal och Nikolai har sin lilla triangel där Skuggmästaren hela tiden svävar över dem som ett mörkt moln. Kanske kan jag tycka att kärleksdramat kunde varit än starkare? Eller att känslan av vanmakt skulle fått vara större? Det är det intressanta med boken, att jag ibland upplever den som en saga – för det är som om jag betraktar allt med viss distans. En distans som ändock bidrar till engagemang och njutning. Så om du vill ha en härlig fantasyberättelse där du får försvinna bort i ett rysk-inspirerat landskap eller vill ha en välskriven sagolik historia som lockar till sträckläsning då är Ur askan helt rätt. Rekommenderas!

Köpsugen? Du kan hitta den t.ex. här eller här. Och tack än en gång Gilla för recensionsexemplaren 🙂

 

Kommentera

