Framtiden är snart här

Tycker du att tiden går fort? Det gör jag. Och nu är det en månad kvar till att en ska ha bestämt sig för om en vill söka några kurser på högskola och universitet.

Jag är som vanligt ruskigt sugen på att gå en kurs, kväll eller distans, men vet samtidigt att det här med nytt jobb och få in en kurs samtidigt kan vara lite lurigt. En vill liksom inte ta ut sig. Speciellt inte när jag vet att vardagen och de där överblivna tjugo procenten som jag faktiskt inte kommer jobba troligen kommer att fyllas på ändå. Saker som träning och att blogga, skriva och att läsa bör förstås också få gott om utrymme. Det var nämligen länge sedan jag kände att jag hade tid. (Att ha tid. Smaka på orden, tänk tanken ”ha tid” och känn känslan. Som en reklamfilm för något vitt och mjukt och behagligt… 😉 ) Jag vill inte ”bara” försöka hinna få in allt som jag vill göra utan även att ha lite utrymme över när jag fått in det.

En kan ju alltid drömma. Så vem vet. Kanske jag söker en liten kurs eller två på halvfart innan den 15 april och sedan låter beslutet vänta till sommaren när en ska ge besked om en vill ha sin eventuella plats eller inte. För söka kan en ju alltid göra. Eller hur?!

surikat förvånad
”Jaha, då var det dags igen. Kurser i höst. Förslag någon?”

 

 

12 reaktioner på ”Framtiden är snart här

  1. Jag vill också läsa en kurs till hösten. Har t om mailat med universitetet och kollat ev närvarokrav. Men jag tror ärligt talat inte att det skulle funka. För mycket jobb, för många barn och för stort sömnbehov. Ska dock fundera lite till.

    • Ja just det. På vissa kurser som bara går t.ex en kväll i veckan krävs det ju att man också är där så gott som varje tillfälle. Det måste jag också tänka på. Bra att du sa det 🙂

  2. Det är roligt att plugga, men det är just det där med tiden. Är det inte inlämningsarbeten så är det seminarium, och alla har ett specifikt datum som kanske inte alltid klaffar med det man vill eller kan göra. Att försöka hitta någonting helt på distans kanske vore någonting? Jag tänker mig att någon gång i framtiden göra så. Läsa på distans samtidigt som jag jobbar, men det ligger förmodligen långt in i framtiden och innan dess så kommer förmodligen både hus och barn ivägen för ens planer. Men det är roligt att drömma.

    • Distans har jag testat och gillat. Visst, en har deadlines men det brukar funka. Synd bara att en del distanser kräver några dagars närvaro ibland… Att drömma är ju aldrig fel 🙂

  3. Jag slog till nu i vår redan och valde en kurs på ett studieförbund, Tyska för nybörjare. Det ska bli skoj och intressant. Jag har alltid gillat språk och det känns som en lagom engagemangsnivå för mig just nu. Pratar italienska sedan tidigare och ville prova på ett lite annorlunda språk, för franska har jag redan läst i skolan och spanska är rätt likt italienskan så det kändes ju onödigt.

    • Vad roligt med språk. Jag är som du och har läst en del olika. Har ”bara” italienskan kvar av dem du nämner. Men skulle gärna bli bättre på spanskan – igen får jag väl säga för den var nästan flytande ett tag för ett gäng år sedan 🙂

      • Ja språk är roligt, men franskan var aldrig min favorit så den har jag mer eller mindre förträngt 🙂 Du får hitta ett sätt att hålla den vid liv. Kanske ett språkcafé eller något? Eller bara en liten konversationskurs?

      • Franskan var helt klart svårast. Tyskan har sina egenheter också medan spanskan är favoriten. Och desto fler språk en läser desto lättare blir det att förstå dem och lära sig. Spanskan ska jag helt klart ta upp igen 🙂

      • De latinska språken är nog de allra vackraste tycker jag. Gillar även grekiska men tror det är lite för avancerat för att lära sig just nu och tyskan kändes som om jag skulle kunna få bättre användning för dessutom. 🙂

      • Jag skulle gärna läsa italienska just för att man har så mkt gratis från det man läst tidigare.
        Lycka till med tyskan. Jag tror du kommer ha jättekul m att lära dig det 🙂

Kommentera

