Bokbryderier – läsa vadå?

collage linjen holmesJag är mellan böcker. Eller inte riktigt. Jag har några som jag läser lite i. Som Mattias Boströms Från Holmes till Sherlock (den köpte jag förresten på bokmässan och fick den signerad. Alltid roligt med signerade ex tycker jag. Och så läser jag Linjen av Elise Karlsson för den hade vi till förra bokcirkelmötet som jag inte gick på då jag jobbade sent och som jag slutade läsa eftersom jag inte skulle gå…

Dessutom ligger en bok jag läser typ någon gång om året sedan jag fick den för över tjugo år sedan på nattduksbordet. S.E. Hintons Star Runner. Så den kan jag ta upp om kvällarna när jag vill läsa någon sida innan ögonen säger godnatt. Där ligger också Patrick Rothfuss The Slow Regard of Silent Things som jag fortfarande inte läst klart och som jag egentligen borde börja om med för den har jag läst i en evighet och den är värd bättre för den är så otroligt vacker.

collage se hinton rothfussMen bortsett från detta ströläsande är jag mellan böcker. Helst skulle jag vilja läsa en serie. Något som ger mig lite att göra ett tag. Gärna dystopi eller fantasy. Jag har en serie i åtanke, så det får bli en titt i bibliotekskatalogen.

Hur står det till med läsningen för er andra? Läser ni en eller flera böcker på en gång?

8 reaktioner på ”Bokbryderier – läsa vadå?

  1. Egentligen läser jag inte flera böcker samtidigt om jag räknar bort högläsningsboken jag läser för dottern om kvällarna. Men så är det den här antologin I Varje Ångetag som jag började på för två år sedan. Jag läste några noveller och sedan blev den liggande. Inte för att den var dålig utan mest för att andra böcker kom i vägen. Jag har tänkt så länge att läsa klart den men aldrig fått tummen ur. Recensionsex från förlag har fått gå före. Nu har jag sagt ifrån mig fler sådana uppdrag på ett litet tag så kanske jag kan ta tag i den så fort jag läst klart de sista recensionsböckerna. Gillar inte att låta bra böcker få ligga halvlästa och damma 🙂

    • Jag gillar egentligen inte heller att ha halvlästa böcker. Fackböcker funkar ju, för de läser en ju på ett annat sätt, men skönlitterära vill jag helst läsa ut på en gång och det gör inget om jag har två på gång samtidigt, bara jag läser ut dem rätt snabbt. Rec.ex. prioriteras förstås, men just nu har jag inga sådana och känner mig lite läsvilsen tills jag får tag i något nytt. Har olästa böcker här hemma men ingen lockar just nu 🙂

  2. Jag slalomläser ofta. Egentligen så tycker jag bäst om att läsa en bok i taget, men av någon underlig anledning så blir det oftast inte så. Det är någon bokklubbsbok som ska läsas ut eller någon annan bok pockar på min uppmärksamhet och vips så läser jag flera samtidigt.

    • Jag har nästan alltid läst flera, av någon anledning blir det alltid så. En är för stor att ta med i väskan… eller så är det som du säger att man läser på ”uppdrag” 🙂

  3. Vilken bok jag läser är väldigt kopplat till humör, oftast har jag tre-fyra stycken på gång samtidigt som jag växlar mellan.

    • Just när jag väljer bok bestäms mycket av humöret vilket kan innebära att böcker som jag lånat på biblioteket inte blir lästa alls innan det är dags att lämna tillbaka dem.

Kommentera

