Bokbloggsjerka – Alice är över 100 år

Annikas bokbloggsjerkaAnnikas bokbloggsjerka hade paus, sedan när hon drog igång igen har jag haft dåligt med tid. Men tid har jag idag, för jag är ledig! En ljuvlig solig fredag att ha ledigt på. I helgens jerka ställs frågan, med hjälp av Koko, om vi kan berätta om en bok som är över 100 år och fortfarande läsvärd.

alice in wonderland_lewis-carrollAlice i Underlandet, Lewis Carroll. En rolig, fyndig och härlig barnbok som fungerar utmärkt för vuxna. Den publicerades 1865 och kom ut på svenska fem år senare. Jag har läst den på svenska som barn och på engelska som vuxen i en utgåva från 1800-talet vars kringelikluriga ordlekar inte var särskilt lätta att hänga med i.

Att Alice i Underlandet är populär går väl inte riktigt att tvivla på då den animerats och filmats flera gånger. Senast nu av Tim Burton, där han har sitt radarpar Helena Bonham Carter i rollen som Den röda drottningen – ni vet, hon som vill ta av huvudena på sina undersåtar – och Johnny Depp som den tokiga hattmakaren med illrött hår. Burton kommer dessutom med fortsättningen nu, Alice i Spegellandet. Den har premiär i maj och jag hoppas den får bra recensioner så att det blir ett biobesök.

Då är frågan om fler än jag skrivit om denna 151-åriga flicka… Jag kom förstås att tänka på flera bra ”gamla” böcker, men idag fick Alice hamna i rampljuset. Trevlig helg!

alice in wonderland tim burton

24 reaktioner på ”Bokbloggsjerka – Alice är över 100 år

    • Jag har faktiskt fortsättningen i min gamla utgåva. När du säger det blir jag riktigt sugen på att ta tag i den innan filmen kommer i maj. Ett mål att sträva efter? 😉

  1. Jag har bara läst den version som är riktigt barnanpassad, men jag funderar på om inte nyutgåvan kan tänkas slinka ner i min varukorg 🙂

    • Ja, vad roligt. Jag har sett annonserna för den på stan. Hoppas hon får en bra upplevelse 🙂 (när jag försökte kommentera hos dig igår funkade inte captchan som den skulle… bara så du vet.)

  2. Jag blev faktiskt lite besviken på Alice i Underlandet när jag läste den som bok, trist nog. Däremot gillar jag Tim Burtons tolkning och ser fram emot nästa del 🙂

Kommentera

