Oändliga helger och berg-och-dalbane-känslor

Tänk att en två dygn senare kan undra var all tid tog vägen. Helgen som verkade lång och full av tid. Tid för att läsa och redigera.

Jag har visserligen både läst och redigerat men ändå… Borde jag inte känna mig supernöjd? Hm…

Bokskrället jag redigerar har sina sidor av lysande skrift. Inget som behöver ändras eller justeras, läggas till eller tas bort. De bara är. Andra ställen blir aldrig bra. Känns det som i alla fall.

Och så finns den där. Känslan av att jaha – varför skriver jag detta? Och ibland kommer känslan av att ja! – det är klart att jag ska skriva det här. Nedrans bergochdalbana-känslor.

Nu tänker jag låta redigerandet vila. Brukar inte riktigt orka under veckan så det blir väl ett projekt till helgen igen. Hoppas på mindre bergochdalbana-åktur med känslorna då.

Nöjd känner jag i åtminstone med läsningen för april. Förra helgen läste jag Djupa Ro av Lisa Bjärbo och igår blev jag klar med Soulless. Jag har hittills läst fyra böcker i april. Och målet är tre böcker per månad. Ska bara blogga om dem också. De två sista menar jag. Tänker att det ska jag väl få till i veckan när redigerarläget sätts på paus några dagar. Recensionsläget känns helt klart mer lockande efter en dags mer eller mindre konstant redigerande. Variation förnöjer. För det är väl så man brukar säga? 😉

djupa ro bjärbo

4 reaktioner på ”Oändliga helger och berg-och-dalbane-känslor

    • Ja, som du säger, första rundan är alltid värst. Som tur är har jag redan arbetat rätt mycket med de första 60-70 sidorna i ett tidigare skede så de är relativt lätta att ta sig igenom. Men resten!

  1. Berg- och dalbanan, o ja. Man får tänka på att när man tuffar uppåt lite långsamt så ska man få det att kännas i magen på nervägen.

Kommentera

