Klassiker på pendeln

Jag har äntligen tagit itu med en efterlängtad klassiker. Flugornas herre och jag har visserligen inte dragit riktigt jämt. Länge tänkte jag att det var en bok jag inte ville läsa men på senare år har nyfikenheten tagit över. Det ångrar jag inte nu.

Den här fina lilla upplagan följer med i väskan på väg till och från jobbet. Spännande läsning med en otäck underton som får det att krypa i skinnet. Jag vet ju handlingen på ett ungefär men ändå, vad läskig den är. Får se om den håller rätt igenom.

image

8 reaktioner på ”Klassiker på pendeln

  1. Jag har nog haft en lite liknande inställning till den. Nyfiken men ändå systematiskt undvikit den 🙂 Det låter som om man kanske borde läsa den iaf. 🙂 Hur lång är den?

      • Oj, låter konstigt, det är ju en klassiker! 😮 Man tycker inte det borde bli så fel. Men den kanske bytt förlag några ggr under årens lopp och fått nya översättningar och då kanske det kan bli så?

      • Jag är själv rätt förvånad eftersom jag sällan upptäcker stavfel. Läser oftast för fort men eftersom jag tycker språket är lite tungt och tillkrånglat märker jag stavfel jag antar att jag annars brukar missa. Fast det stör inte så värst. Har läst böcker med sämre språk/översättningar 🙂

  2. Åh, ”tvingades” läsa den i sjuan (åttan?) och tyckte den var så bra och spännande! Jag ska någon gång i framtiden skaffa mig en fin inbunden version att ställa i hyllan.

  3. Jag gillade den, även om det var många år sedan jag läste den nu. Kanske får läsa den igen för att se om jag får samma känsla efteråt nu som då 🙂

    • Hittills gillar jag den verkligen. Svårt det där med omläsningar. Böcker jag älskat extra mycket har jag inte riktigt vågat läsa om – tänk om jag inte gillar dem nu?! – för att inte förstöra det positiva med dem.

Kommentera

