Soulless – Gail Carriger

soulless carriger gailSoulles är första boken i Parasol Protectorate-serien av Gail Carriger. En humoristisk steampunk-serie som utspelas i ett viktorianskt England där vampyrer och varulvar fått ett erkännande och lever öppet. Till skillnad från Alexia Tarabotti som är själlös. En egenskap hon gärna håller hemlig. Hon vill ju inte verka konstigare än hon redan är, en självständig ungmö och till råga på allt med italienskt påbrå.

Handling
Soulless hjältinna Alexia Tarabotti hamnar i trubbel under en bal när hon överfalls av en vampyr som hon råkar döda. Hennes överfall utreds av de övernaturligas egna byrå (BUR – the Bureau of Unnatural Registry) och dennes chef Earl of Woolsey, en skotsk varulv som har ett gott öga till fröken Tarabotti, vilket hon inte riktigt tror på. Inte heller vill hon erkänna att han väcker större intresse än vad som rör fallet. För nu upptäcks att vampyrer försvinner. Och att någon är ute efter henne. Hennes själlösa natur har antagligen med saken att göra eftersom hon vid beröring neutraliserar de övernaturligas egenskaper och gör dem till vanliga människor – i alla fall så länge hon rör dem.

Reflektion
Som sagt, humor präglar både språk och situationer och jag småskrattar vid flera tillfällen. Carriger har skapat en stark hjältinna som går sin egen väg. Som läsare befinner jag mig i hennes huvud större delen av boken även om Carriger, för bland annat intrigutvecklingens skull, vid ett antal tillfällen byter perspektiv. Läsningen flyter med lätthet (även om engelskan är lite klurig med vissa detaljer och uttryck) och jag vill veta vad som ska hända. Det är inte många lugna stunder och handlingen är tät och spännande. Rekommenderas!

Vill du ta del av ett litet utdrag från bokens första kapitel? Kika in här då.changeless carriger

Soulles är den första av fem böcker och jag ser framemot att läsa nästa i serien, Changeless. 

Köpsugen? Du kan hitta Soulless t.ex. här eller här.

 

3 reaktioner på ”Soulless – Gail Carriger

  1. Åh, visst är hon rolig Miss Tarabotti?! Jag skrattade också gott åt hennes tokigheter. Jag hade turen att hitta de tre första delarna på bokrea. På svenska. Chanslös blir väl att jag läser närmare sommaren.

Kommentera

