Sommarstress

Jag hade en tanke om att få klart manuset innan sommaren. Dvs skicka innan midsommar. Men jag inser att det kan bli väldigt tajt. Och eftersom jag inte riktigt ägnat den tid jag ”borde” ägnat det den senaste dryga veckan kommer stressen. Att redigera går aldrig lika snabbt som att skriva. Det kräver huvudet på skaft, det kräver noggrann uppmärksamhet och jag vet också att för långa pass leder till att jag missar saker som borde redigeras. Fler korta stunder är bäst, cirka en till två timmar.

Idag när jag börjar sent har jag i något sorts motstånds-olust-tillstånd valt att inte redigera. Jag har tittat lite på New Girl, dammsugit övervåningen och ska nu göra lunch att ta med till jobbet. Samtidigt känner jag mig lite irriterad på att jag inte redigerat så som jag tänkte när jag vaknade i morse. Jag vet ju att bara jag kan påverka. Och att det i slutändan faller tillbaka på mig själv.

Men hey, jag har mina förklaringar – inte ursäkter, märk väl. Eftersom jag slutar jobbet på torsdag har jag sista två veckorna haft väldigt mycket att göra, efter en lite lugnare period. Det har lett till den sedvanliga tröttheten och hålla-på-att-somna-i-soffan-varianten när jag kommit hem någon gång mellan halv sju, halv åtta – den tid jag är hemma tre kvällar i veckan (trots att jag oftast börjar åtta!). Ska bli otroligt skönt med nytt jobb och nya arbetstider. Kanske kan det leda till en riktig redigerarslutspurt som minskar ner sommar-stress-känslan?

Men ikväll har jag delfinal 1 i Eurovision Song Contest att se framemot. En ypperlig anledning till att inte redigera 🙂

 

8 reaktioner på ”Sommarstress

  1. Deadlines är bra, men det lönar sig inte heller att haka upp sig alltför mycket på dem. Känns det omöjligt får du helt enkelt skjuta upp. Heja! H: en som också redigerar

  2. Från början hade jag inte en tanke på att få färdigt någonting innan sommaren (universitetsarbete equals näst sista terminen, examensarbete på g osv), men känner som du en stress över att få det överstökat. Tänker ändå att jag har alltid det där manuset att gå tillbaka till senare när allt annat i livet krockar. Går lite i vågor det där med redigeringen…

  3. Ibland måste det få ta tid att redigera. Det är kanske till och med är tiden mellan sittningarna framför datorn som manuset utvecklas mest. Men jag vet, man sätter upp en deadline och så hinner man inte och blir stressad … håller tummarna för att resten går bra.

Kommentera

