Redigerartänk och deadlines

Redigerandet går lite sådär i vågor. Inser att ny deadline krävs. Inte för att jag tar superhårt på dem men får nog allt tänka mig att manuset ”måste”redigeras under sommaren. Det ska ju hinna vila lite också. Alltså blir jag en av alla dem som kommer skicka manus efter sommaren. Ni vet, den period då förlagen får in flest manus.

Jag kan således till och med tänka mig att skjuta på inlämnandet ytterligare någon månad eller två, men det blir väl ändå att övertänka det hela… Lika bra att jobba på och försöka bli klar så snabbt som möjligt, men utan att stressa. Puh, blir trött bara av att tänka på det. Bäst att sluta blogga och… titta på tv. (Har redan redigerat idag ;))

8 reaktioner på ”Redigerartänk och deadlines

  1. Hehe, redigeringen är en av de där sakerna som kan dra ut på tiden i det oändliga.
    Jag har aldrig fattat det där fenomenet. Använder folk semestern till att både börja skriva på, avsluta och redigera sitt manus? Hur hinner det med det på en dryg månad, liksom? Du har nog en rejäl fördel framför dem isf. 😉
    Vad är det för manus du skriver på?

    • Ja, och speciellt eftersom jag ändrade en händelse till något annat har jag rätt mycket att göra. Annars kanske det gått…?
      Jag skriver en dystopisk historia, fast det dystopiska har mer hamnat som en bakgrund och bidrar mer till miljö och kuliss, samt att det förstås påverkar karaktärernas möjligheter. Ungdomsbok i alla fall 🙂

  2. Jag är snart i vilo stadium med mitt manus. Men får se hur länge det varar. Jag har gett mig själv ganska lång tid för redigering, lektörsläsning och testläsare, ändå fram till årsskiftet. Men får säkert stressa till vintern i alla fall😉

    • Usch testläsning. Jag har inte tänkt till där riktigt inser jag. Bara andra halvan är tilltänkt som testläsare, men han är ju inte ”professionell”. Lektör tänkte jag dock avstå den här gången utan låter ett annat manus få detta.
      Konstigt att en alltid får det lite stressigt mot slutet… 😉

  3. Känner själv stressen över att bli färdig, har precis gått igenom klart nu, men bara mååååste låta det vila i typ minst en månad. Vill ju vara färdig nu ju. Inser precis som du att jag förmodligen inte kommer skicka in förrän tidigast i höst (och kanske inte ens då pga examensarbete, men det är en annan historia). Hojta till om du behöver en extra testläsare 😉

  4. Deadlines är bra så länge man inte följer dem slaviskt utan ser dem som någon sort disciplinär morot. Om man inte har förlagskontrakt och tryckeriet väntar då förstås. Min deadline är att redigera klart manus 1 under sommaren och sedan låta det ligga eller skicka det till testläsare (vilka de nu ska vara?). Till hösten hoppas jag ju komma in på den där fantasyskrivarkursen och kommer börja skriva på manus 2. Förlagen får vänta tills jag känner mig redo 🙂

Kommentera

