Skriv en bok i sommar!

Uppmaningarna kommer lite här och där. Om att vi ska skriva en bok i sommar. Vi som skriver. Eller vill skriva. Drömmer om att få en bok utgiven.

Som om det vore så lätt. Och om någon nu lyckas med konceptet – att skriva klart en bok i sommar och dessutom få iväg den till förlag, och på detta även få den antagen – ja, grattis. Berätta gärna hur du lyckades. För jag tycker bara tipsen stressar. Plus att de gör en massa annat med mig. Väcker tankar om att jag inte känpar hårt nog. Osv.

Men visst. Skriv en bok i sommar. Om en kan skriva ett manus under NaNoWriMo ska väl inte en hel sommar vara ett problem. Om en nu inte lägger tid på fel saker. Och det kommer jag göra litegrann. För jag gillar att göra annat också. Skriva är bäst. Men ibland är annat bäst med 😉

6 reaktioner på ”Skriv en bok i sommar!

  1. Håller med, det låter naivt och gissar att den som skriver aldrig försökt göra det själv. 😉 De har förmodligen ingen aning om hur lång tid det kan ta. Antagligen tror de att det tar en aning längre tid än att läsa en…;)

  2. Jag råkade en gång skriva en hel ungdomsbok en vår, men det var verkligen inte något jag hade planerat och jag skulle säkert aldrig kunna göra det igen. Som du säger, blir man ju mest stressad av de där råden. Jag försöker aldrig med NaNoWriMo heller för bara jag läser om det låser det sig. Men då och då lyckas jag ändå skriva en hel del. Bara ingen försöker pressa mig. 🙂

    • Att skriva är ju inte det svåra. Jag har dels skrivit ett råmanus under en NaNoWriMo, dels under någon kort period då och då när andan fallit på. Men att skriva en bok bara sådär, under kort tid, är ju rätt svårt. För det ska ju finnas tid för redigering också och för mig tar redigerandet alltid väldigt mycket tid i anspråk. Mer än själva skrivandet. Men visst, en ”bok” kan väl knåpas ihop på en semester om en anstränger sig. Frågan är bara hur färdig den är då 😉

  3. Jag skulle väl inte säga att jag direkt ska skriva en bok i sommar, för har nog skrivit på den betydligt längre än den här sommaren, men jag ska fasen ro i land den i sommar har jag tänkt. Och sen ska den jobbas om många många gånger. Så ja, det är lätt att säga skriv en bok i sommar, det är en annan sak att verkligen få det till en bok.

Kommentera

