Analfabeten som kunde räkna – Jonas Jonasson

analfabeten_som_kunde_rakna-jonasson_jonasJag har inte läst Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann (eller sett filmen) och visste inte vad jag hade att vänta av Jonas Jonassons andra bok, Analfabeten som kunde räkna. Trots få förväntningar blev det en okej läsning, även om jag allt tyckte att handlingen var lite velig ibland. Rolig, men velig.

Handling
Nombeko är en liten föräldralös tjej i Sydafrika. Hon jobbar med att tömma latriner och tack vare en förmåga att tänka snabbt lyckas hon genom ett gäng otroliga omständigheter lära sig läsa, räkna, bli chef för latrintömningen och även få tillgång till en stor mängd diamanter. Dock hamnar hon också under vissa olyckliga omständigheter som livegen hos en kärnvapenutvecklare på en förläggning omringad av taggtråd, farliga vakthundar och militärer. På så vis kommer efter flera år ett kärnvapen i hennes ego. Och som om det inte är nog, lyckas både hon och atombomben, hamna i Stockholm.

Förutom Nombeko har också tvillingarna Holger och Holger (ja, de heter samma) stor roll i hur det hela utvecklas. Och deras pappa Ingemar förstås. Den sanne republikanen.

Reflektion
Jonas Jonasson har i Analfabeten som kunde räkna fått orsak och verkan-tråden att dras till sin yttersta spets. Jag förundras över detta och finner det skickligt. Samtidigt är jag inte helt förtjust i den här sortens katten på råttan som är på repet som brinner-historier.

Jag har svårt att veta vad jag tycker. Analfabeten som kunde räkna är underhållande, lättläst och jag blir nyfiken på vad som ska hända härnäst. Ändå är jag inte helt förtjust varken till handling eller karaktärer. Det är som om jag har en distans till dem. Kanske beror det på att boken har en sorts berättande ton, som en modern saga. Ett helt liv hinner nästan skildras innan sidorna tar slut. Trots att jag inte är helt såld tycker jag ändå att Analfabeten som kunde räkna är läsvärd. Rekommenderas.

Köpsugen? Du kan hitta den t.ex. här eller här.

En reaktion på ”Analfabeten som kunde räkna – Jonas Jonasson

Kommentera

