Skymningslandet – Marie Hermanson

skymningslandet marianne hermanssonSkymningslandet har lockat med sin underliga historia ett bra tag och nu tog jag äntligen tag i den. Nyfikenheten är stillad och jag är nöjd. Dels över att jag fått läst boken, dels över att den uppfyllde förväntningarna.

Handling
Martina har precis blivit arbetslös, bostadslös och av en slump stöter hon på sin vän Tessan när hon sitter och funderar på vilken riktning livet ska ta. Vännen är utklädd som husa från fyrtio-talet och erbjuder ett arbete. Svart förstås, men det ingår mat och logi. Toppen tycker Martina och hon hamnar i en vacker herrgård där tiden stått stilla. Arbetsgivaren, en liten dam, befinner sig i en fantasivärld där hon har middagsbjudningar utan gäster. En objuden verklig gäst förändrar dock allt. Eller kommer förändringen kanske senare, när ett par unga män också blir en del av den otroliga fantasivärld som de ingår i.

Reflektion
Marie Hermansons Skymningslandet är lättläst, samtidigt som den kryper in under huden på mig. Jag väntar på en katastrof. Katastrofen kommer, men inte i den form jag förväntar mig. Kanske tappar slutet mig något. Men vägen dit gillar jag.

Skymningslandet är svår att beskriva. Den kräver liksom en läsning för att man ska förstå. Så är du nyfiken tycker jag att du ska ge den en chans. Rekommenderas.

 

Köpsugen? Du kan köpa bl.a. här och här.

6 reaktioner på ”Skymningslandet – Marie Hermanson

  1. Det där är en bok som jag tittat på ibland men aldrig tagit tag i. Låter ju onekligen lockande när du skriver om den så kanske är det dags att läsa den till hösten

Kommentera

