Festival värd att minnas för musiken

Jag hade en superfin lördag. Kall och regnig visserligen, men vilka fina upplevelser. Jag var på Bråvallafestivalen. Denna omtalade festival. Inte omtalad för alla fantastiska artister och otroliga musikuppträdanden. Utan för våldtäkter och sexuella trakasserier. Ursäkta språket, men fy fan för killar (för ja, det är killar) som inte kan bete sig. Som tar för sig av tjejers kroppar som om de inte hänger ihop med en människa fylld av känslor, tankar och rättigheter. Och visst, alla killar är inte dumma i huvudet. Men alldeles för många är det. Och för många ser mellan fingrarna när kompisar beter sig illa mot tjejer.

Och just detta, detta onda, otäcka och avskyvärda fick mig i ett ögonblick tänka att jag inte ville gå på någon festival där folk beter sig så. Men hey, om jag inte går – och om alla andra som är som jag tänker så – då skulle festivalen bara bestå av idioter utan hjärnor. Festivalen behöver besökare som kan bete sig. Som inte dricker för mycket, som inte tafsar eller bråkar. Alltså stod jag över min ilskeimpuls och fick en fantastisk festivallördag. Fem uppträdanden på önskelistan och tre var verkligen över förväntan, ett som förväntat och ett inte riktigt som hoppats.

Icona Pop

Först ut av fem. Icona Pop. Dem lyssnade jag mer på för några år sedan och har aldrig sett live. Jag hade inga större förväntningar på dem, men wow! vad bra de var. Jättekul att börja kvällen med dem.

Den svenska björnstammen_Direkt efter dem tog Den svenska björnstammen över och de var suveräna. Jättefin stämning och de gjorde helt rätt som gav järnet med sina populäraste låtar.

Melissa Horn_Sedan en liten matpaus innan det var dags att lyssna på favoriten Melissa Horn. Hennes finstämda låtar om relationer som inte är så lätta gjorde sig fint i duggregnet. Som vanligt en fröjd att lyssna till henne.

Veronica Maggio_Från en scen till en annan. Veronica Maggio, en artist jag sett framemot att se live, men som inte uppfyllde förväntningarna. Blev faktiskt lite besviken. Men däremot var hon grymt bra på att påtala att om någon i publiken hade tankar på att skada en annan människa så kunde den gå därifrån! De flesta artister vi hörde benämnde det som hänt mer eller mindre direkt på olika sätt och alla uppmanande till att man skulle vara rädd om varandra.

NightwishSist men inte minst. Hårdrock. Mörkret hade fallit när Nightwish gick på nästa scen och bjöd på en äkta hårdrocksshow med fyrverkerier och pyroteknik. Precis som det sig bör på en bra hårdrockskonsert. Ett uppträdande som verkligen höll. Det var så roligt att få gå hem (till hotellet) med deras framträdande på näthinnan – nästan bokstavligt talat då pyrotekniken verkligen lyst upp nattmörkret.

 

Kommentera

