Lätt och luftigt?

Jag har för många ord. För mycket text. Det är en tanke som ofta kommer till mig, att det är ordtätt. Men hur jag ska hantera det i manuset har jag inte riktigt listat ut än. För det handlar ju om min språkliga stil. Och att jag vill utveckla den.

Kanske nästa redigeringsomgång kan handla om detta? Att jag upplever att orden är för många… Jag funderar vidare. To be continued.

16 reaktioner på ”Lätt och luftigt?

  1. Har du gått igenom det där med att ta bort onödiga småord? Att, om, ju och liknande. Och ibland kan det vara bra att skriva om en mening på ett annat sätt, meningsbyggnaden. Innehåller samma ”info”, men mera lättläst. Jag vet ju inte hur du skriver, men om en text är för snårig är den ofta svårläst. Behöver inte innebära att du frångår din egen stil. Bara rensa lite. Brukar du läsa texten högt för dig själv? Effektivt. De ord du ”råkar” hoppa över ska bort. Liksom om du byter plats på ord.
    Men det här visste du nog innan. 😉😄👍

    • Jättebra tips men jag har redan gjort/tänkt på det där. 😉 Svårigheten är att jag nu vill gå steget längre och säga mycket med få ord. Vara detaljrik utan långa beskrivningar. Få med lukt, känsla, ljud… utan att det blir som extra info… Svårt att förklara. Jag har avsnitt som är lysande (utan att skryta) och som är ”blablabla…” -alltså bara för mycket. Det är de ”lysande” dvs de med mindre av allt som jag vill ska genomsyra mer av texten. Ska ge ett bättre exempel i ett inlägg längre fram kring detta då jag har ett bra exempel att utgå från nu. 😊

      • Tänkte väl det. hehe.. 😉
        Men du kanske inte behöver vara så detaljrik! !! Just det kan bli för mycket! Låt läsaren vara med i skapandet! Ofta har vi en tendens att skriva läsaren på näsan en massa saker som hen förstår ändå av handlingen – och av sina egna erfarenheter – och då tappar vi denne. Våga vara lite subtil!
        Vad sägs om det här? (Kom precis på meningen.) ”Smaken av jordgubbar fyllde köket.”
        Vad händer? Vilken känsla får du?

      • Ja. Jo, det är mer sånt jag är ute efter. Och att beskriva mindre kroppspråk men ändå hitta rätt. Förra manuset är jag nöjd med, där är det rätt bra balans – vill ändå göra ännu bättre 😉 Men nuvarande manuset är så tjockt och välfyllt (fortfarande redigering ett) att det behöver luftas. Ska bli kul att klura på det. 😊

      • Jo man beskriver ofta alldeles för mycket. Show, not tell! Och Kill your darlings!
        Minns mycket väl alla omgångar då tidigare som jag redigerade romanen, den jag tänkte skulle vara färdigskriven. Borde ta tag i den nu igen, tänkt och vill, har till och med grovt i huvudet vilka delar som ska bort och vad jag ska jobba vidare med. Ändå kommer det inte längre än till ett fladdrigt tänkande.
        Fast i och för sig! Det mesta arbetet av en bok görs trots allt i tankarna så jag ska bara vara glad att jag kommit så pass långt! Och jag tror den här nya approachen till berättelsen och personerna bara är positiv.

      • Det bästa är ju att redigera i omgångar. Låta det ligga till sig i några månader. Men tålamodet… Och i nästa omgång ska jag allt döda älsklingar så det står härliga till 😃

      • När jag höll på som intensivast med att skriva den här romanen, så började jag varje skrivtillfälle med att läsa igenom och redigera det jag skrivit tillfället innan. Mest för att det hjälpte mig komma igång igen och hamna på rätt spår. Då var det ju bara att fortsätta där man slutat gången innan. Det uteslöt givetvis inte den allmänna redigeringen sedan, men en hel del tokigheter kunde man ju radera eller ändra på studs.

      • Ja man lär sig onekligen, kanske inte minst på grund av tokigheter! Och att läsa dåligt skrivna böcker. Man lär sig hur man inte ska skriva. Men vem orkar läsa dåligt skrivna böcker? Inte jag i alla fall.

      • Övning ger färdighet 😉
        Och de där ”dåliga” böckerna stöter jag på ibland men inte heller jag brukar orka med dem. Får väl bli bättre på att se dem som varnande exempel och inte vara så snabb på att avsluta dem och/eller skänka bort dem…

      • Bra råd i och för sig, förstår vitsen med det, har gjort det. Men jag bryr mig inte om sånt längre. Dels skriver jag såpass bra så det finns ingen anledning att läsa dåliga texter och slösa bort tid, dels är livet för kort för över huvud taget slösa bort det på sådant som inte känns bra. Slösar det hellre på sådant som känns bra. Inklusive läsa välskrivna, roliga, intressanta, spännande, underhållande, lärorika… böcker

  2. Är inte helt säker på att jag förstår hur du menar, på vilket vis är orden för många, och hur vet du det?
    Är det pga att du beskriver allting lite för mkt? Själv brukar jag snarare ha det motsatta problemet, att beskrivs för lite så det är svårt för mig att sätta mig in i hehe. Men jag tänker att det nog inte handlar isf om att dra ner på ord, utan på att beskriva det som behöver en beskrivning med rätt detaljer. Den sortens beskrivningar är oftast rätt korta. Svårt att säga innan jag vet hur du skriver,så ser fram emot exemplet.

    • Nej, det är inte lätt att förstå hur jag menar 😉 Jag kommer skriva mer om det så kanske att det klarnar något då. Men det handlar egentligen inte om beskrivningar heller. Bara att jag tycker det blir ordtungt. Nu är det iof ”bara”redigering ett som görs och då brukar jag uppleva att det är för mycket av en hel del. Samtidigt upptäcker jag annat som kanske saknas… I mitt förra ”färdigredigerade (anser att det liksom aldrig blir klart…) var jag nöjd med att ha arbetat bort det ordtunga men är supernyfiken på vad jag skulle tycka idag såhär ett år senare. Är det fortfarande, i mitt tycke, inte luftigt nog?! 😉

Kommentera

