Redigerat klart 1

Jaha jaha.

Då var det klart. Redigering 1.

Eller egentligen är det inte en äkta redigering 1. När jag skrev manuset första gången hade jag hjälp av en skrivkompis. Vi skrev cirka tjugo sidor åt gången på ungefär två veckor och ägnade några dagar åt att läsa igenom för feedback. Så första tredjedelen hade bearbetats rätt mycket innan jag gav mig på denna redigering nr 1 (Efter en dryg tredjedel avstannade tyvärr samarbetet men vi har inte gett upp om att fortsätta igen.) Då, när jag skrev mina tjugo sidor, brukade jag skriva dem på några dagar och sedan finputsa innan jag skickade vidare för genomläsning och kommentarer. Och det märktes när jag började redigera igen.

Roligast med redigering nr 1 har varit att redigera de sista dryga sextio sidorna eftersom de var nyskrivna. Jag upptäckte stycken som jag glömt att jag skrivit och fick arbeta med text jag ännu inte tröttnat på.

Jobbigast med redigering 1 har varit att jag upptäckt lösningar för handlingen som jag inte gillar. Jag har t.ex. en lösning som jag kommer ta bort för att ersätta med något annat. Inte helt på det klara med på vilket sätt jag löser det bara. Men det kommer.

Jobbigast (ja, två jobbigast blev det även om det nu inte är rätt uttryckt) med redigeringen har varit att jag vacklat mellan om det duger, är en bra historia, om den håller och om karaktärerna är runda nog. Vanliga tankar kring skrivande, men jag hade en riktig dipp kring om det duger, och jag brukar vara rätt förskonad från sådana tankar. För jag tycker väl generellt sett att det jag skriver ”duger” annars skulle jag inte hålla på – men nu fick jag som sagt lite problem med tänket kring detta.

Förutom detta är manuset för långt på sina dryga 100000 ord. Jag måste dra ner på ordantalet.klar red 1

En tanke jag fick här i sommar – när jag undvek att redigera eftersom det blev jobbigt med alla negativa tankar kring manuseländet – var att jag borde ta bort en hel del, eller låta manuset svälla ut ännu mer och bli en trilogi. Men då skulle jag behöva en tyngre röd tråd. Så den tanken slog jag bort rätt snabbt. Alltså blir det att arbeta ner manuset.

Vad gäller antal ord i ungdomsböcker har jag skrivit om detta förr men en liten måttstock är ju att Hunger Games (första boken alltså) ligger på 99 750 ord och Twilight på 118 975 ord.  Så får ni ett litet hum om vad det rör sig om nu när jag beklagar mig över min ordmängd.

Men nu då? Redigera omgång 2 förstås.

Men mer om hur jag tänker mig detta får jag skriva en annan gång. Fortsättning följer.

Passar även på att hälsa en ny följare välkommen. Så roligt att du vill läsa och följa min blogg!

Kommentera

