Debutera innan jag blir tant

Att bli debutant som ung, ja det har ju gått mig förbi. Om jag lyckas bli utgiven kommer jag säkerligen ha passerat fyrtio. Fyrtio! Gud vad gammalt. Fast bara när jag tänker på det i siffror. För när jag tänker på kollegor och vänner som ligger runt fyrtio-snåret upplever jag dem verkligen inte som gamla. Inte ser de gamla ut heller.

Nej, att bli debutant som medelålders är mitt öde. Visst är jag kaxig förresten som minsann tror att jag kommer bli utgiven av förlag? Får väl se hur länge till den drömmen/föreställningen håller. Än så länge har bara ett manus blivit klart för en vända till förlag. Och i den här sega skriv- och redigerartakten kommer det väl inte bli mer än ett manus vart femte år som skickas för refuseringar – nej, förlåt, menar förstås för att bli antaget. Skulle ju hålla mig positiv och kaxig. 😉

Så om ett stort antal år kommer jag väl sitta där som gammal tant och debutera. Med mina ungdomsböcker… Min förhoppning är att jag i alla fall ska debutera innan jag blir åttio. Jag läste nämligen för några år sedan i GP (Göteborgs Posten) om en dam som fick en bok publicerad av förlag när hon passerat åttio år. Det gäller att hålla drömmarna vid liv och på det här sättet – med målet att i alla fall inte vara över åttio – behöver jag ju inte bli stressad och frustrerad över att det går långsamt med skrivandet.

Eller vad säger ni? För- och nackdelar med att inte vara för ung/för gammal när det väl beger sig?

 

5 reaktioner på ”Debutera innan jag blir tant

  1. Jag tror man blir glad när det än händer. I vissa fall kanske det inte ens är så kul att debutera och göra succé när man är ung. Se bara på vad som hände med Dorothy Parker. Jag har förresten också läst om en kvinna som fick sin deckare utgiven när hon var över 90. Det måste ha känts bra det också. Men jag minns när jag var mycket yngre och läste om Janet Evanovich som skriver serien om Stephanie Plum. Då blev jag ganska besviken när hon visade sig ha fått ge ut den första boken i serien när hon var mellan 50 och 60. Det kändes lite som det inte var någon idé att försöka ens. Men jag har börjat tänka annorlunda. Som sagt, man känner nog tillfredsställelse när man än blir utgiven.

Kommentera

