Det ena manuset eller det andra

Det är över ett år sedan jag tittade på ungdomsboksmanuset som jag skickade till förlag. Det börjar bli dags att ta en ny titt på det. För på distanskursen jag ska gå i ett år ska vi bland annat arbeta med ett eget skrivprojekt. Än vet jag inte så mycket om hur vi kommer arbeta, men vid första tillfället vi ses ska vi berätta om vårt projekt. Jag velar mellan ungdomsboken eller mitt dystopiska manus. Rådet jag fick från kursansvarig var att lyfta båda för att kunna diskutera dem med gruppen och därefter besluta vilket jag ska arbeta med under året.

Kanske är det att fuska att arbeta med något som jag egentligen betraktat som färdigt? Men jag har lite småidéer om hur jag skulle kunna arbeta vidare med det. Några ändringar som kan göra det skarpare kanske. Dessutom är det hälften så långt som dystopin och därför lättare att överblicka. Dystopin å andra sidan har jag rätt mycket kvar att arbeta med. Redigeringen har ju enbart påbörjats.

Ja, ja. Får se vad jag tycker efter att jag kikat på mitt ungdomsmanus här i helgen. Kommer jag se en massa brister som jag inte var medveten om när jag för ett drygt år sedan skickade till förlag? Kommer jag känna att hjälp, vad tänkte jag?! Det här är ju inte alls färdigt!

Är faktiskt riktigt nyfiken på vad jag kommer upptäcka. Och nyfiken på om det jag ser påverkar mitt val av projekt. Oavsett vad jag väljer kommer ju ett manus få vila ett år. Tiden går och tålamodet tryter. Och att jobba innebär begränsad tid och ork till att skriva. För även om jag kommer studera heltid, kommer jag arbeta samtidigt. Fast vad hade det hjälpt om jag inte gjort det. Att bolla två skrivprojekt på samma gång hade jag inte velat. Det hade blivit för mycket. Men som jag skrev häromdagen, att nå en författardebut snart, känns inte helt troligt. Bara att vänta. Bara att vänta…

Kommentera

