Skrivtips 30 – Därför skriver jag

Sommarskrivtipsuppehållet är över. Och jag hade tänkt fler tips i höst men jag lägger dem på paus. Jag behöver lägga tid på kursen jag går två terminer. En kurs som jag hoppas kommer hjälpa mig utvecklas enormt, ja enormt! – inga små förhoppningar här inte 😉 Men för att hinna måste annat väljas bort. Som att lägga tid på att formulera skrivtips.

Idag vill jag i alla fall att du tar en stund och funderar på varför du skriver. Vad är ditt mål? Har du ett ens? Eller har du en annan anledning till att skriva? Om du likt mig som förr skrev för skrivandets skull, för att det var så roligt förstår du nog vad jag menar. Och förresten, jag menar förstås inte VAR roligt. ÄR roligt. Att skriva är roligt, men jag skriver inte längre enbart för det höga nöjets skull, utan nu har jag också ett mål. Eller två. Jag vill arbeta med text och jag vill bli utgiven.

Formulera varför du skriver. Har du en eller flera anledningar? Tänk på hur det känns. Hur du mår när du skriver. Vilka är dina drivkrafter till att sätta dig och skapa berättelser, karaktärer…? Vart tar skrivandet dig? Vad vill du med dina berättelser? Ändra världen?

Ibland är det så att skrivandet blir lättare att hantera när du vet mer om varför du skriver och vad du har för mål som du önskar uppnå. Och har du inga mål, vad gör det. Det hade inte jag. Jag skrev för att jag mådde så himla bra av det och det räcker väldans långt tycker jag.

Lycka till!

8 reaktioner på ”Skrivtips 30 – Därför skriver jag

  1. Intressant frågeställning som jag funderar på då och då. Den senaste tiden har dock min syn på skrivandet… inte förändrats, jag vill fortfarande samma sak, men kanske snarare hur vägen dit kan se ut, den har modifierats lite. För att inte tala om att jag nu skriver en helt annan slags berättelser än jag gjorde då jag började och bakom det, nya teman och budskap, ligger såklart slightly förändrade mål med. Men jag har liksom alltid skrivit, på något sätt, ända sedan jag var riktigt liten. Det är ett behov jag har, sedan kan kanske ens syn på varför man gör det, eller varför man ska fortsätta göra det ändras med tiden.

    • För mig har det också ändrats med tiden. Men grunden. Att jag mår bra av det är densamma. Tyvärr känns det inte lika kravlöst längre, nu när jag inte skriver för min egen skull. Att ha läsaren i åtanke påverkar hur och vad jag skriver. Den känslan kommer jag nog inte komma ifrån tror jag. Men i stort gör det inte så mycket. 😊

      • Jag förstår precis hur du känner, gick själv igenom en slags kris efter att min första bok gavs ut med, där ingenting blev som jag hade trott och allt strulade från den dag då jag fick beskedet att förlaget ville ge ut boken. Det tog verkligen bort en del av den där naiviteten jag hade innan. Jag lärde mig att en utgivning inte nödvändigtvis ändrar något. Samtidigt tycker jag fortfarande att att se min bok i hyllan hos bokhandlarna var bland det coolaste jag varit med om och är fortfarande. 🙂 Inte för att jag upphöjer författarna till något slags kändis eller superstjärnor, det kändes bara så overkligt. Att mina ord fått form och stod där i hyllan.
        Det tog ganska lång tid att komma över den upplevelsen (den negativa) och det är nog först nu som jag börjat se en framtid i skrivandet igen. Jag behövde bara ändra förutsättningarna lite för att det skulle bli roligt igen, samt byta genre. 🙂

      • Ja, det är verkligen tråkigt att det blev så för dig. Att se sin bok till försäljning är självklart något att glädjas över och somalla som lyckas nå dit ska vara stolta över. Oavsett hur det går till är det ju en bedrift som inte alla uppnår.
        Skönt att det går att komma igen efter negativa upplevelser. 😊

  2. Nytillkommen läsare här 🙂 Jag skriver för att jag mår bra av det, allt fokus ligger på de där orden och allt runt omkring försvinner. Lite motsägelsefullt egentligen, jag skriver nog lite mörkt, arbetar på en dystopi, och borde kanske bli mer deppad av att skriva. Men det blir jag inte 🙂

Kommentera

