Dystopier för vuxna efterlyses

För några dagar sedan kom vi in på ämnet dystopier i kommentarerna här. Och då dök en fråga upp kring dystopier för vuxna. Jag, som ju mest läser ungdomsböcker, hade inte reflekterat så mycket över det faktum att dystopier oftast verkar rikta sig till unga vuxna och tonåringar. Helt ovetenskapligt sluter jag mig till denna teori utan att forska vidare i saken.

Dock tycks ju många dystopiska ungdomsböcker tendera att locka även vuxna läsare. De är så kallade crossover. Såsom Hunger Games, The Maze Runner och Divergent. Särskilt Hungerspels-serien då.

ull hugh howeyEn bok jag kom att tänka på idag, som riktar sig till en mer vuxen målgrupp är Ull (Wool) av Hugh Howey . Jag läste den för två år sedan – du kan läsa om den här. Jag tror också att George Orwells 1984 räknas till genren – fast den har jag inte läst själv, än. Men jag vill ha tips på fler vuxendystopier.

Vad har ni andra läst och hört talas om? Är det så, som jag inbillar mig, att dystopin oftast har målgruppen tonår/YA? Någon som har koll?

(Egentligen ogillar jag målgruppsindelningar – även om jag kan se ett syfte med dem – men frågan om vuxna vs unga som målgrupp för genren väckte en nyfikenhet som jag inte riktigt kunnat släppa och jag har därför lite överseende med åldersindelningen nu.)

 

8 reaktioner på ”Dystopier för vuxna efterlyses

  1. Ja, jag undrar samma sak, skulle gärna höra vad någon som vet har att säga om dystopier till unga vs vuxna 🙂 Hade aldrig hört talas om Ull, ska genast kolla in, tack för tipset!

    • På barn – och umgdomslitteraturkursen pratade vi mest crossover som fenomen. Och serie-böcker som Marvel vs DC Comics som har en del dystopiska inslag. Men minns inte någon diskussion kring vuxenlitt.
      Hoppas Ull faller i smaken 😊

      • Började lyssna på Ull nu på morgonen (hade seriös boktorka) och det verkar lovande; samma driv och framåtrörelse som jag gillar i ungdomsböcker, men ibland saknar när jag läser litteratur skriven för vuxna. Kom föresten att tänka på Blade Runner, av Philip K Dick (som jag minns som ”Anderoidens drömmar”, från tiden innan den filmades), den kan nog kallas för dystopisk science fiction och är skriven för vuxna. Dock lite för mycket science fiction för min smak, men ändå läsvärd.

      • Ja sci-fi genren och dystopin ligger ju relativt nära ändå. Hade också funderare kring om någon bok där (minns inte vilken nu) men som jag tyckte var för mycket sci-fi.
        Ull är ju en egenutgivning som blev en hit. Hoppas du gillar resten också.

  2. Mer klassiska dystopier riktar sig väl mot vuxna? Typ 1984, Brave New World, The Handmaid’s Tale, Fahrenheit 451, Animal Farm … Dock är det väl en annan sorts dystopier än typ Hunger Games och Divergent och liknande.

    • Ja 1984 tänkte jag också på. Animal farm känner jag till men har inte läst. De andra är ny för mig så de får jag spana in. Men du har nog rätt i att de är en annan sorts dystopier än t.ex. HG. Och det är väl ok? Tänker på fantasy som har så många subgengrer. Måste väl funka på samma sätt för dystopierna…? Men tack för tipsen 😊

  3. Kallocain av Karin Boye är för vuxna. Alltså det är ju liksom nu under senare år som det kommit ungdomsdystopier och de är ofta något hoppfullare än dystopier för vuxna. Och där kom ju fler andra vuxendystopier. Sen finns ju skräcklitteraturen också, och där hittar man nog ett och annat dystopiskt. Alla de där genrerna har ju lite av det fantasy, sci fi och skräck.

    • Att genrerna går in i varandra känns ju naturligt. Boyes Kallocain känns det som en borde ha läst, men i nuläget nöjer jag mig med att på litteraturkursen ha läst ett utdrag. Och ändå tänkte jag inte på henne nu. Tur att du friskade upp minnet. 😉

Kommentera

