Tre blaha blaha på rad

Bla bla bla… Så känns tre kapitel som jag har liggande på rad. Nr 6, 7 och 8. De är för lika varandra. Jag håller på att utmejsla deras olikheter. Flyttar stycken och tar bort. Men hjälp vilken tid det tar. Och avvägandena jag ställs inför. Om något behöver vara kvar, varför i så fall? Vad tillför det och vad förlorar jag om det försvinner? Ska det vara någon annanstans? Och så vidare. 

En liten stund ute i det fina vädret hann jag med också idag, emellan det hårslitande kapitelredigerandet. 

Och så tar jag tillfället i akt och hälsar nya följare välkomna. Tack för att ni läser min blogg!

5 reaktioner på ”Tre blaha blaha på rad

  1. Tack för välkomnandet! 🙂

    Jag har också en formlös massa i mitten av mitt manus, som jag försöker strukturera upp ikväll. Vissa saker är enkla att fixa, som att slå ihop två liknande dialoger till en enda, men även sådana lätta ändringar kan ju tyvärr ha oanade konsekvenser för helheten. Fastnade just på ett sådant oförutsett problemställe och fick ta en liten bloggpaus för att hjärnan inte skulle överhettas.

    Har du kommit fram till någon strategi för hur dina kapitel ska hållas isär?

    (Men samtidigt, visst är det rätt härligt att ha ett segt mittenparti att oja sig över. Att inte bara drömma om att skriva en roman utan att faktiskt vara mitt inne i processen).

    • Processen är både underbar och, ja inte så underbar 😉 Men visst förstår jag vad du menar. Det är en liten bit närmre målet liksom.
      Enda strategin hittills är att jag skrivit ut kapitlen (på jobbet – säg inte det till någon!) för att färgmarkera dem för hand någon kväll här. Men jag vet inte hur jag ska göra än. Bara att jag vill använda färg för att sortera. Tips?
      Tack själv förresten för att du hittat hit 🙂

      • Jag köpte nyligen ett paket med åtta överstrykningspennor i olika färger som present till mig själv, så vi verkar fungera ganska så likadant, haha. 😀

        Just nu kör jag rött för allt tråk som ska bort, blått för det som är bra men behöver förtydligas/fördjupas och turkost för formuleringar och detaljer som jag gillar (för det är skönt att påminna sig om att en del faktiskt blev rätt okej).

        Det funkar bra för mig, men det ska sägas att min berättelse har en enkel struktur utan tidshopp och med en enda huvudperson. D.v.s. jag behöver inte se till att skapa balans mellan olika element utan det handlar mer om att få bort transportsträckor och upprepningar. (Jag tror jag får börja jobba på en mer komplicerad historia så att jag kan använda alla åtta färgerna nästa gång).

      • Åtta färger ska jag nog inte behöva. Fast jag har ju två huvudpersoner i dessa scener (inga andra tack o lov!) som jag växlar mellan. Lite kronologihopp men inget stort… Ja,ja. Det blir till att sprida ut kapitlen på golvet. Inser nu att jag borde skrivit ut bara på ena sidan. Ny utskrift kanske 😉

Kommentera

