Respekt för publiken kanske

Schifauer Bengtsson BokmässanPå bokmässan var jag på ett fint seminarium med Elin Bengtsson. Jessica Schifauer intervjuade. Seminariet hette Det mest förbjudna, en rubrik som utgick från att Elin Bengtsson i sin bok Ormbunkslandet beskriver en incestuös syskonrelation. Nu var detta inte bokens fokus, ändå är det ett ämne som bränner och hon talade om sin bok, och ämnet, med väl valda ord och Jessica Schiefauer gjorde ett jättefint jobb med att ställa bra frågor. Ett fint seminarium helt enkelt och ungefär vad jag förväntat.

bokmässanEfter detta gick jag på ett stort seminarium med fyra kända namn. Jag är inte så bekant med dem men visst är de kändisar även om de inte är det för mig. Linda Skugge var moderator, Annika Lantz deltog utifrån sin bok om att åldras och ha cancer. Och systrarna Amanda Schulman och Hannah Widell där utifrån sina böcker om unga storstadskvinnor. (Eller något sådant…) Jag var nyfiken på denna kvartett eftersom jag är en sådan där person som skulle kunna snubbla över dem utan att märka att vem jag snubblat på.

Men OMG vad sur jag blev på dem.

Ingen presentation. Vi antogs alla (300 pers i publiken?) att veta vilka de var. Jag listade ut vem som var vem under tiden de pratade.

De pladdrade i munnen på varandra. Lät inte varandra tala till punkt. Flamsade bort hela ämnet och pratade – nej, skojade – om privata angelägenheter. Tappade trådarna. Värst var Amanda Schulman. Hon hade ingen respekt för vad de andra sa. Och Linda Skugge, moderator, höll inte alls samman samtalet. Tyvärr. Jag trodde mer om henne.

bokmässanAnnika Lantz höll i några minuter när seminariet brände till då hon talade om rädsla för cancer och döden, men annars slarvades 45-minuters passet bort. Jag inbillar mig att Hannah hade kunnat komma med några vettiga meningar men hennes syster såg hela tiden till att hamna i centrum genom att ta över, och inte på ett vettigt sätt, utan i någon sorts försök att skoja till det.

Jag fick en känsla av att jag tittade på något sorts reklamkanals tvprogram där producenterna häller alkohol i gästerna och säger att de ska diskutera livets mening och det blir en enda stor fyllefnittermiddag av det. Och att det kallas underhållning.

Tyvärr fanns folk i publiken som skrattade med. Ja, nog för att vi är olika, men vad var det roliga? Var det själva grejen att få se kändisarna live som gjorde det? Som någon sorts dyrkan: ”Vad de än säger, de är allt för goa!” Nope, noll respekt anser jag. För publiken, ämnet, sammanhanget. Och för varandra. De borde fått bu, inte skratt.

Gissa om jag önskat att jag gått på någon av de andra jätteseminarier som hölls vägg i vägg med Christer Lindarw i ena salen och Jonas Gardell i andra. De två respekterade säkert publiken.

Så här kom det. Mitt dissiga inlägg om bokmässan. Jag brukar inte dissa, av respekt för människor som lägger ner en massa tid på en massa arbete för att åstadkomma något. Men ibland är en tvungen att göra undantag. Så nu gjorde jag det. 😉

8 reaktioner på ”Respekt för publiken kanske

  1. Å å å vilket intressant inlägg! Respekt för publiken, någonting att bära med sig framåt i livet. Det är en sådan stor skillnad på att bara flamsa bort något, mot att faktiskt vara underhållande SAMTIDIGT som man får något vettigt sagt. Handlar kanske om att vara säker i sin roll och att ha tänkt hela varvet runt?

  2. Jätteintressant inlägg! Jag deltog i ett storseminarium och då sa faktiskt vår moderator (Lotta Olsson från DN) inför att vi inte fick bli för skämtsamma och fnittriga – just av respekt för de som kom och lyssnade!

  3. Tänkvärt inlägg!
    Är förvånad över konstellationen på scen, systrarnas böcker känns ju något lättviktiga i förhållande till Lantz ämne, även om hon attackerar det med viss humor.
    Att inte skoja bort ett framträdande tror jag är en bra grundregel, går jag på ett författarsantal är det ju vad jag förväntar mig, inte en humorshow.

Kommentera

