Så gör jag – konsten att skriva, Bodil Malmsten

malmsten-sa-gor-jag-skrivbokI tre år har Bodil Malmstens bok Så gör jag – konsten att skriva, funnits bredvid sängen. Ibland har jag bläddrat lite i den men aldrig läst på riktigt. Som tur var skulle vi nu läsa en metodbok för skrivpedagogutbildningen jag går och äntligen blev den läst från pärm till pärm.

Bodil Malmsten har ett rätt ”filosofiskt” sätt att närma sig skrivhantverket. Hennes skrivhandbok består av många bra tips och praktiska övningar som hon ger med humor och förnöjsamhet. Och det är det jag gillar med henne. Att hon fokuserar skrivandets lustfyllda sidor. Att det är något vi ska känna glädje över och känna oss nöjda med. Hon betonar även vikten av att vi ska vara nöjda med att vi skriver och ber i Malmstensk anda oss att göra en uppgift: ”Gör din egen nöjdhetsskala. Nej förresten, gör inte det. Var nöjd över det som blev gjort, gradera inte.” (s.90)

Malmsten lyfter också att vi som skriver känner tvivel och att vi vacklar. Det är en naturlig del av processen som hon menar att vi kan komma igenom Och att vi inte ska nedslås. Vi ska inte vara rädda för tvivlen för de går över och kanske kan vi lära oss något av dem. På samma vis skojar hon om fel vi gör och lyfter roliga exempel på syftningsfel som både hon och andra gjort. 

Att skriva menar hon också handlar om dels själva skrivandet dels praktiska förhållanden. Hur tycker vi t.ex. att det ska vara runt oss när vi skriver? Malmsten nämner sammanhanget: tiden och platsen, att vi är uthålliga och att vi har något viktigt och kanske unikt att förmedla, något som gör att vi försummar annat för att få det nedskrivet. Hon menar också att skriva är en talang som handlar mycket om tålamod. Och att ha talang för att skriva en bok, eller flera, handlar om envist tålamod. ”Talang är att inte ge sig, att stå ut, att hålla på.” (s.59)

Förutom matnyttigt innehåll är boken snygg och lättläst med luftig text och många tydliga stora rubriker. Med en varm vänlig ton, tydlighet, och fina bilder som stärker exemplen är boken föredömligt praktiskt och mycket lätt att ta till sig.

 

Så gör jag-konsten att skriva du hitta här och här om du vill köpa den.

(Förresten, så tråkigt att hon gick bort i februari och att inga fler finurliga Malmstenska funderingar kommer på pränt. Jag kan varmt rekommendera hennes lite speciella ”loggböcker” – om du gillar den här och vill läsa mer av henne.)

10 reaktioner på ”Så gör jag – konsten att skriva, Bodil Malmsten

  1. Den måste jag läsa! Jag har haft min egen lilla skrivrevolution det här året och den har i stort gått ut på just det hon verkar förmedla – att det är bättre att betona det som är bra och roligt och meningsfullt, istället för att skrivandet blir en källa till dåligt samvete på grund av ouppfyllda orealistiska mål.

    Vad är det förresten för utbildning du går? Den lät spännande. Har du redan skrivit om den på bloggen?

Kommentera

