Jag har en plan och en deadline

Jag skrev för någon vecka sedan om mitt studieupplägg. Att jag gör uppgifterna först och när de är klara tar jag mig an den stora uppgiften att skriva på mitt eget projekt, dvs mitt dystopiska manus.

På ett ungefär har jag lyckats hålla på detta, men ibland har egna projektet fått komma före då jag bedömt att jag haft tid att ändå göra de andra uppgifterna innan deadline. En tanke jag har är att skriva, eller snarare redigera, en halvtimma varje vardagskväll (fre flytande) och detta har funkat hyfsat ok. Om det så bara innebär att jag sitter med utskrivna papper och stryker ord, meningar och sätter frågetecken i en knapp halvtimma tycker jag att det duger. Bra om huvudet är med också, annars är arbetet ogjort så någon kväll har det blivit tv-soffan men ändå, jag är rätt nöjd med upplägget.

Nu kommer i alla fall superdeadlinen snart. Eller snart och snart. Vecka 47. Den helgen ska jag lämna in del av manuset för handledning. Det är bestämt med en av kursledarna på utbildningen. För där ingår frivillig handledning på cirka tvåhundra sidor. Självklart vill jag ta chansen att få denna hjälp. Även om det är pirrigt till tusen.

Jag vet inte exakt hur många sidor som kommer lämnas in. Jag vet inte ens hur långt manuset kommer bli, men i redigeringen nu försvinner rätt mycket text så det kommer krympa rejält. Men uppemot hundra sidor har vi pratat om för inlämning.

Och på tal om pirrigt. Jag lämnade in kapitel 4 för respons från gruppen. Fem omdömen som skulle fokusera på hur jag tyckte att de uppfattade karaktärerna och relationerna dem emellan. När jag såg att tre svar kommit in här på morgonen tog jag mig en titt. Kände mig supercool tills jag faktiskt öppnade. För då pirrade det till rejält.

Kapitel 4 har jag jobbat med rätt mycket, både tidigare och nu, så det jag lämnade in är text jag tänker mig ska finnas i ett färdigt manus. (Självklart med ev. ändringar som kan krävas för en ev. utgivning.) Ingen råtext till granskning alltså. Och gissa om jag kunde andas ut. Tre av möjliga fem som lämnat in hade bara gott att säga.

Vad skönt!

Men ändå, här sitter jag med pirret kvar i kroppen. Lätt vettskrämd inför att jag har en deadline för handledning. Min första som känns på riktigt. För även om jag fått respons från kursledare förr, känns detta mer på allvar. Jag vill ju gärna att det här manuset ska funka för en utgivning – i en hyfsad snar framtid.

 

4 reaktioner på ”Jag har en plan och en deadline

Kommentera

