Irakisk Kristus – Hassan Blasim

_irakisk-kristus_hassan-blasimIrakisk Kristusberättelser, av Hassan Blasim är en novellsamling. Boken ingick i kurslitteraturen så det var bara att bita ihop, fastän jag efter första sidorna insåg att det här inte riktigt var en bok i min smak. Men många andra på kursen var lyriska över novellformen, det avskalade språket och de annorlunda berättelserna.

Handling
I en samling berättelser som har sin grund i krigets Irak beskriver Hassan Blasim män som påverkats starkt av situationen. För ja, det är män som är huvudpersonerna i dessa noveller. På baksidan av boken står det: Berättelserna i Irakisk Kristus skildrar det infernaliska tillståndet i dagens Irak, och för tankarna till magisk realism, till Kafka och Borges, men också till den arabiska sagotraditionen.

Reflektion
Att jag ogillar dessa berättelser beror till stor del på deras råa innehåll. I en av de inledande berättelserna (Gropen) hittar vi t.ex. det här stycket:
Gubben drog plötsligt fram en kniv. Jag höll ögonen på honom hela tiden. Kanske hade han tänkt ge sig på mig. Han släpade sig på knä bort mot soldatens döda kropp, började karva i köttet och åt av det. Mig brydde han sig överhuvudtaget inte om, det var som om jag inte var där.

Inte hjälper det att berättaren i stycket ovanför befinner sig i en grop och inte kan ta sig därifrån. Så med en hel del av sådant här och annat som värre, var det bara att ta sig igenom novellerna. Några var dock lite mjukare. Men bara i förhållande till de andra. 

Jag är alltså inte något fan av Irakisk Kristus. Men det är en annorlunda läsupplevelse och man kommer nära en verklighet som vi Nordbor är lyckligt förskonade från. Och det tycker jag var intressant att ta del av.

 

En bok du funderar på att köpa? Du kan hitta den t.ex. här eller här.

Kommentera

