Men ibland kommer en lite framåt

Tack vare gårdagens redigerarpass på flera timmar (vet inte hur länge det faktiskt blev, men minst fyra timmar!) så kom jag igenom mina blaha blaha-kapitel och vidare ett helt kapitel till. Eller ja, nästan. Jag delade upp det kapitlet i två.

Så kapitel 11 blev helt plötsligt nummer 11 och 12. Så när jag kommer till kapitel 12, måste jag komma ihåg att ändra till 13. Och att ändra kapitel 13 till 14. Osv… Gissa om jag kommer få svårt att minnas detta 😉

Skönt att komma vidare. Och det ska bli rätt kul att arbeta med nya kapitel 12. För jag vill fördjupa två karaktärers relation och lägga till lite bakgrundshistoria så att scenen får mer skärpa. Det är visserligen rätt mycket skärpa redan, för här kommer sådant som varit dolt upp till ytan. Så inte nog med att kapitlet ska redigeras. Jag ska också få skriva lite nytt. Och att skriva är ju ändå det som är roligast. Även om redigerandet kan ha sin tjusning när en ser vad som mejslas fram. Eller vad säger ni? Skriva eller redigera? Går det att ställa dem mot varandra ens?

 

17 reaktioner på ”Men ibland kommer en lite framåt

  1. Nja, för mig kan man inte ställa dem mot varandra eftersom det handlar om två väldigt olika saker som är lika viktiga, fast på olika sätt. 🙂
    Härligt att du kom vidare. Jag gör samma sak, numrerar kapitel redan från början o får ett jäkla bök sedan med att numrera om… Måste lära mig till nästa manus. 🙂

    • Visst är de två delarna lika viktiga. Hur annars skapa en bok? 😉
      Kapitlen tenderar att bli rätt långa, det är mitt ”problem” för jag upptäcker i efterhand att de kanske mitt i borde avrundats. Annars gillar jag att dela in i kapitel från början. Har lättare att orintera mig då.

  2. Ibland är det skönt med sådana där konkreta ändringar efter alla dessa timmar som bara går till pill som aldrig verkar leda någonstans. Liksom titta här, ett helt nytt kapitel tack vare dagens arbete. Heja dig! 🙂

    Jag lutar nog också mot att det är roligast i stunden att skriva nytt, men samtidigt är det en djupare tillfredställelse att läsa igenom ett nyredigerat stycke som gått från några svajiga meningar till riktigt spännande. Så jag gillar både att skriva och redigera, men belöningen kommer vid olika tillfällen.

    • Ja det tycker jag var bra sagt, att belöningen kommer vid olika tillfällen. Den lite snabbare vid skrivandet och i den framåtrörelsen medan redigeringen är mer här och nu. Det gäller att arbeta med tålamodet och emellanåt tär det rätt rejält på det i detta eviga – men ack så viktiga! – redigerande. 😊 Tack för påhejande!

  3. Båda behövs. Men inte vid samma tillfälle. Först skriva, sedan sova, sedan skriva igen och dagen efter möjligen redigera. Inte blanda ihop, då förstörs hela skrivlusten för mig.
    Man arbetar ju olika, men det viktiga är att hålla glöden levande tycker jag.

    • Sådan var arbetsmodellen när första halvan av manuset kom till. Jag skrev ca 20 sidor som sedan redigerades. De skickades sedan till en skrivpartner för respons. Och så höll vi på med att ”byta manus” varannan vecka i några månader. Jättebra arbetssätt att varva när manuset kom till. Nu i slutredigeringen blir det ju annorlunda men så skönt att ändå se en positiv utveckling av texten. Att den närmar sig färdig.

  4. Skrivandet är mer lustfyllt, men redigeringen är mer ångest för mig. Om jag måste välja säger jag ändå redigeringen, att se att det faktiskt finns nåt att jobba med och att det blir bättre och bättre ger mer tillfredsställelse och känsla av att det går framåt.
    Vilka planer har du efter redigeringen du gör nu?

  5. Skriva är på många sätt roligast. Och vissa delar av redigerandet är jättejobbigt tycker jag (det är då jag skäms över vad jag skrivit…). Men sen tycker jag att när det börjar funka, när jag verkligen ser att det blev nåt, då kan jag relatera skriva och redigera med varann. När det är som roligast i båda.

  6. Jag är definitivt en redigeringstyp. Även om jag gillar själva skrivandet, så är redigeringen SÅ mycket roligare, och oftast enklare. Jag tror ändå att man ofta har en liten läggning åt det ena eller andra hållet, och jag lutar väldigt mycket åt redigeringshållet.

Kommentera

