Skuggan av henne – Anna E Wahlgren

skuggan-av-henne_anna-e-wahlgrenSkuggan av henne är en spänningsroman som fick det att krypa i mig och jag slukade den på två dagar, för när jag väl börjat läsa gick det inte att sluta.

Handling
Marie och hennes man försöker få äktenskapet att hålla efter att han varit otrogen och de beslutar att börja om. De flyttar från Stockholm till Norfors, en liten ort där barn har en tendens att försvinna. Huset verkar dessutom hemsökt så som det knakar därinne. Även dottern på fyra år märker att något är fel. Orten är inte vad Marie väntat och maken är borta alldeles för mycket med nya jobbet. Hon har svårt att komma till ro, speciellt efter att hon får reda på att huset döljer en mörk familjetragedi.

Reflektion
Vad svårt det är att beskriva en spänningsroman utan att avslöja för mycket. Redan i bokens inledande sidor upplevs mycket vara i obalans. Barn försvinner, äkta paret talar förbi varandra, och vänner och familj varken duger eller räcker till. Något är väldigt fel, men vad?

Skuggan av henne är Anna E Wahlgrens debutroman och vilken debut. Jag är nockad. Kanske är jag ovan läsare av genren, men vad otäck Skuggan av henne är. Spännande så det förslår. Karaktärerna med sina fel och brister engagerar, även om jag inte direkt tycker om dem, och jag blir frustrerad över parets oförmåga till kommunikation och huvudpersonens tafatta sätt.

Snyggt är också hur Wahlgren använder de olika perspektiven. T.ex. växlar hon mellan huvudkaraktärerna i tredje-person, plus att en samtalssession mellan en psykolog och Marie kilas in på ett antal ställen i där Marie träder fram i ett jag-perspektiv.

Lättläst språk som smidigt får mig att bläddra vidare. Bara några sidor till, ett kapitel eller två… Rekommenderas!

 

Köpsugen? Du hittar den här eller här.

Och är du nyfiken på författaren tycker jag du ska ta en titt på hennes blogg: Drömmen om en bok där hon bl.a. skriver om arbetet med nästa bok och hur det går med att marknadsföra Skuggan av henne.

4 reaktioner på ”Skuggan av henne – Anna E Wahlgren

Kommentera

