The Maze Runner – filmen

the_maze_runner_posterFörra hösten läste jag The Maze Runner-serien. Jag hade varit nyfiken på den ett tag och första boken var långt bättre än jag kunnat tro (så här skrev jag om den). Filmen som kom 2014 hade också lockat men det kändes bra att jag inte sett den när jag läste böckerna. Är rätt skönt att skapa sig en egen bild av miljöer och karaktärer ibland.

The Maze Runner handlar om ett antal instängda tonåriga pojkar som skapat sig ett minisamhälle utan att veta varför de satts där de satt, utan minnen och utan vuxna. En jättelabyrint omgärdar dem och de är övertygade om att den leder ut. Men till vad? Thomas dyker upp, likt alla andra, från en sorts underjordisk hiss som kommer med nya killar en gång i månaden. Han är pådrivande i att vilja veta vad som finns på andra sidan muren och gör sig ovän med en av killarna som är övertygad att de förändringar som nu sker, inte till det positiva, beror på Thomas.

Filmen är mörk och spännande, liksom boken, men långt mycket plattare. Det går fort och jag undrar om karaktärerna engagerar tillräckligt när man inte känner till dem. Den enda tjejen som dyker upp ur hisshålet känner Thomas men han minns inte henne. Hon har en större roll i boken och med tanke på att det enbart finns killar i filmen tycker jag man kunde gett henne lite mer plats.

dylan-obrien-the-maze-runner
Dylan O’Brien som Thomas i The Maze Runner

Tvåan har också filmatiserats, The Scorch Trials, och jag är nyfiken på den. Trean däremot, The Death Cure, har skjutits upp och har premiär våren 2018 eftersom huvudkaraktärens skådespelare Dylan O’Brien skadades svårt under inspelningen. Om inte The Scorch Trials är en katastrof kommer jag säkerligen se trean också. Slutsats: The Maze Runner funkar som film men kan inte mäta sig med boken.

Kommentera

