Ordmängdsfixering inför inlämning

På söndag nästa vecka har jag inlämning av del av manuset för handledning från en av kursledarna på utbildningen. Jag tänker lämna in början av det. De första tolv kapitlen.

Men det jag funderar på är om det skulle vara idé att lämna in lite mer. Kapitel tretton och fjorton också. För i de kapitlen får läsaren en hint om vad som kommer hända i det närmaste och jag har alltid varit lätt fundersam på om det funkar. Jag tycker det, samtidigt som jag ibland känner mig skeptiskt. Och att ifrågasätta är bra. Det bidrar till att jag ser med mer utforskande ögon på min text.

Och skulle jag få handledning på även dessa kapitel får jag förhoppningsvis feedback på om de funkar, eller om de behöver ändras eller så. Inför inlämning behöver jag arbeta rätt mycket med dem. Eller mycket och mycket. Det var kanske att överdriva. Men eftersom jag varit sjuk och det är tio dagar sedan jag senast hade uppe manuset har jag inte kommit så långt som jag hoppats. Som tur är har jag tid i helgen och på kvällarna nästa vecka att jobba med manuset.

statistik-rakna-ord-77-sSå där. Då var det löst. Jag tar och försöker få med dem också. (Jag som precis frågat om jag ska skicka in de första 77 sidorna som jag tänkt arbeta igenom lite till, men what the heck, jag får hålla tummarna för att min handledare kan ta ett tiotal sidor till!) Bra att fundera högt ibland. 😉

Förresten, jag som är van att räkna ord när det handlar om det litterära skrivandet har upptäckt att man på utbildningen, både från kursledarnas sida och från några av deltagarnas, inte alls tänkte så. När jag pratade antal ord för beskriva omfånget på manuset – och att jag håller på att banta ner det –  väckte visserligen antalet hundratusen ord reaktioner, men inte med igenkännande nickar… Kursledaren för vår grupp sa att min ordmängd kanske rörde sig om 400 sidor tryckt bok och att de brukar tänka antalet sidor… Är det bara jag som tycker det var konstigt, att de andra inte hade mer koll på ordantal? (Tre i gruppen är publicerade författare.) Eller är jag måhända fixerad vid antalet ord?

 

24 reaktioner på ”Ordmängdsfixering inför inlämning

  1. Jag tänker, pratar och planerar också efter antal ord och jag tror det kommer sig av just alla skrivarbloggar jag läser. Eller så kan Nanowrimo ha ett finger med i spelet 😉

    • Vad kul att du nämner Nanon för jag ville också lägga lite av skulden där 😀 Men visst påverkar skrivbloggarna mig. Min besatthet började för flera år sedan när jag läste om just antalet ord i ungdomsromaner och då bloggaren jämförde olika kända böckers ordantal.

  2. Jag tycker du gör helt rätt som lämnar in ytterligare kapitel för att se om de fungerar. Jag tänker just nu likadant. På mina tjugo sidor som jag får lämna in gör jag ett hopp mitt i och där förklarar vad som händer för att på det sättet få med en viktig scen som jag vill hinna få respons på innan det blir jullov. Så att jag har något att göra i jul 🙂
    Det är först under de senare åren som jag tänker i antal ord. Tidigare var det alltid i antal tecken och antal sidor. Tecken använde vi på tidningen där jag jobbade. Och före dess när jag översatte kärleksromaner var det också tecken som gällde.

    • Eftersom jag också bantar ner manuset tror jag inte det blir så många sidor till, under förutsättning att jag hinner kika igenom föregående 77 sidor igen då 😉
      Under alla utbildningar har jag alltid räknat tecken eftersom det är det som efterfrågats i uppgifter och uppsatser. Men jag gillar att räkna ord. Känns liksom tydligare. Eller matigare. Äh, svårt att förklara. Känns bättre iaf 🙂

  3. Jag är också fixerad vid ord och om jag inte minns helt fel har jag för mig att flera förlag vill att man anger antal ord i följebrevet. Ord är ett bra mått på hur mycket man skrivit på en dag eller över en period. Sidor kan ju vara ett mått det också men nä, ord känns tydligare.

    • Ja ord är ju mer exakt. Sidmängd kan ju variera beroende på så många saker (marginaljusteringar, typsnitt, luftig eller tät text osv). Intressant med att vissa förlag vill veta det. Själv har jag inte sett det, men så har jag ju ”bara” försökt en gång och då med ett ungdomsmanus.

  4. Båda skulle jag säga. Alltså tänker i antal ord för min egen del, för det är enkelt att ha som mål. Men eftersom jag ju tänker om orden till sidor för det vill jag också ha koll på, det ska ju ändå, hoppas jag, bli en bok. Och sidor också i redigeringsfas, då är det ju hur många sidor jag jobbat igenom, ska jobba igenom och så vidare.

    • Antalet sidor i datorn kan ge en starkare känsla av hur mycket (lite) jag har framför mig men tänker jag ord upplever jag det som lättare att redigera. Om jag tar bort ett stycke blir ju resultatet – färre ord – så påtagligt i statistiken. Och det gillar jag. 🙂

  5. Haha menar hon att 27 000 ord skulle bli fyrahundra sidor? Ja då skulle jaga nog med undra 😄 Tycker du gör rätt i att lämna in dem, det är väl därför man lämnar in text för feedback tänker jag, för att få höra vad som kan bli bättre. Det behöver inte vara perfekt för det. 🙂
    PS jag tänker också i ord, inte i antal boksidor, antal tecken eller något annat. 🙂

    • Nej som tur var syftade hon på de hundratusen orden då. Annars hade jag nog varit benägen att hoppa av 😃 Ändå, när vi talade ordmängd kändes gruppen som frågetecken. Och även kursledaren. Ändå har kursledarna sagt att det är ett visst antal sidor som tas emot för handledning. Boksidor och inte datasidor dessutom… Den biten skulle jag vilja att de varit tydligare med från början.
      Skönt att du säger det, att det inte behöver vara perfekt. Kan bli lite besatt av att lämna in så jättefärdigt som möjligt. 😉

      • Ah ok, ja, då kanske vi börjar närma oss 400 sidor. Men återigen, hur kan de säga saker som ”boksidor” om ett manus? Boksidor blir det ju först när det är tryckt, tänker jag. Lär de en hur manuset ska vara formaterat för att räknas som en ”boksida”? Ja, det låter ju helskumt att de var helt frågande till begreppet ordräkning..??

      • Ja, lite knasigt är det allt. Jag tänkte att ordräkning liksom var någon sorts generell metod för att ha koll på manusomfång. Något som kan jämföras med andra böckers sidantal. Inte att man gör tvärtom.

      • Ja, hehe, det är vi nog många som anser 😉 Men det är väl sånt man lär sig med tiden kanske. Efter att man har skickat in sitt första manus till ett förlag och fått det tillbaks för att det var för kort för att de skulle vilja ge ut det. 😉 Men läraren borde verkligen ha bättre koll tycker man!

      • Haha, för kort. Har alltid hört att de brukar betraktas som för långa av våra kära förlag. Hur man än gör blir det visst fel 😉 Sånt hade varit kul att prata mer om på kursen. Om det inte kommer upp får jag önska det.

  6. Jag räknar ord, lite maniskt. Skriver liksom upp hur många jag kommit upp i efter varje skrivpass, och planerar att någon gång peta in dem i ett diagram. //Mvh Fixerad 😀

      • Jag har ett Excelark där jag håller ordning på antal ord per kapitel och hur det förändras från en manusversion till nästa. Inklusive färgkodning och diagram. Sad but true. 😀

      • Otroligt strukturerat. I like! Själv kan jag följa hur manuset förändras eftersom jag sparar om det på nytt varje gång jag öppnar det. (Denna redigeringsomgång är första där jag vågat radera tidigaste versionerna och nu har jag bara den drygt sista månaden sparad…)Och nu när jag bantar manuset och t.ex. tar bort ett stycke så blir jag löjligt förtjust när jag ser räkneverket gå ner. 😉

  7. Jag räknar också ord. Eftersom jag inte har ställt in mitt Word-dokument så att det motsvarar en tryck boksida så blir det svårt att räkna färdiga sidor. För jag antar att det är det sidantalet de pratar om? Annars blir det ju stor skillnad om en skriver med 1,5 radavstånd och en annan med 2,0. Jag föredrar det senare, texten blir mycket luftigare då 🙂

    • Visst är det svårt att tänka just färdiga boksidor. Jag tänker att böcker är lite olika stora och olika luftiga också.
      Jag har provat lite olika radavstånd och just nu har jag enkelt och TNR 12. Men brukar byta undrr redigering för att se texten i ett nytt ljus.

  8. Orden tycker jag är det man borde koncentrera sig på. Det ger ju en fingervisning av åt vilket håll man är på väg mot och det är ju roligt att jämföra med tidigare versioner av manuset (eller med andras böcker). Att istället räkna sidor ger ett mer osäkert resultat, särskilt om det är många korthuggna dialoger. Man fyller ju enkelt en sida på det sättet, men orden kanske inte är mer än 250-500. I slutändan beror det väl mest på vad man är ute efter. Vill du ha ett luftigt och snabbläst manus, eller ett lite tyngre och mer tuggigt?

Kommentera

