Justerar kapitlen och gör mitt bästa

Kapitel 13 och 14  har justerats. Jag skrev ju häromdagen att jag tänkte lämna in båda dessa, men efter lite fixande här i helgen blir det bara kapitel 13 som hänger med på handlednings-inlämningen om en vecka. Kapitel 14 kommer nämligen skrivas om lite grann. Och kapitel 13 håller på att skrivas om, lite grann.

Just det lite grann. För det är inga jättestora justeringar. Men de kräver ändå tid och uppmärksamhet. Kapitel 13 har blivit längre då jag flyttat några sidor från kapitel 14 dit. I och med denna justering tycker jag att vad de innehåller får en bättre balans. Brytet för kapitel 14 känns tydligare och mer naturligt nu. Dessutom kommer kapitel 14 skrivas i en enda person perspektiv. Jag tänker att det kan vara skönt för läsaren (och mig själv) att få vila lite i denna karaktärs huvud. Dessutom blir det ett tillfälle att komma henne närmre. Plus att jag eventuellt skulle vilja lägga in en liten röd tråd som skulle kunna skymta i bakgrunden men som inte – hoppas jag – påverkar vare sig handling eller mina karaktärers fortsatta strävan efter ett nytt bättre liv allt för stort.

Även om det superkliar i fingrarna att få skriva nytt i kapitel 14 ska jag verkligen försöka hålla mig till efter responsen. För den kanske påverkar hur jag tänker mig fortsättningen och min eventuella lilla röda tråd.

Men nu (eller ja, i veckan) ska jag fixa klart kapitel 13 och sedan ta en titt igen på föregående kapitel för att se om jag tycker det jag tidigare justerat i dem gjort dem bättre. Skulle vara kul att lämna in något som jag upplever som nästan färdigt för då har jag liksom gjort mitt bästa och får respons på just det. Och lite läskigt är det också, för tänk om mitt bästa inte är bra nog. Visst jag strävar hela tiden efter att bli bättre men ändå… Oj, nu drar tankarna iväg. Stoppar här och gör som jag tänkt. Tankarna får vänta.

2 reaktioner på ”Justerar kapitlen och gör mitt bästa

  1. Strongt av dig att försöka hålla dig till vad responsen gett dig! Vet själv hur lätt det är att glida iväg och göra mer än vad som egentligen behövs. 🙂 Lycka till med redigeringen!

    • Tack. Sitter just och funderar på om än den ena än den andra meningen behövs eller inte. Rätt skönt att ta bort men vill ju inte göra det för naket heller. Det håller mig borta från det lockande i att skriva vidare iaf 😉

Kommentera

