Åka buss – Henrik Wallnäs, Matilda Ruta

aka-buss-wallnas-rutaÅka buss är en bilderbok för barn. Den är nominerad till Augustpriset och skildrar på ett poetiskt sätt flykt från krig för barn. Även Shaun Tans grafiska roman Ankomsten skildrar flykt och jag kom att tänka på den, när jag läste den här. De är både lika och olika, och väl värda att läsas.

Handling
”Jag” i boken lämnar en plats med mamma medan pappa och farmor blir kvar. Hårt i famnen håller ”jag” Kanin vars öron blir blöta i de långa kramarna. Bussen tar ”jag” och mamma genom gränser av taggtråd, över ett hav där det går att dansa på båtdäck till en plats där sovsalen är stor och tom på väggarna. Längtan efter pappa och farmor är stor. Undra om de kommer en dag?

Reflektion
Barnet och mamman är katter i starka orangerödbruna färger klädda som människor. Bilderna täcker hela uppslagen och känns vidsträckta, förutom på bussen där vi kommer nära i det trånga utrymmet och nära i känslorna. Att resan inte bara är svår och otäck förmedlas fint genom barnets fantasi och det får vi inte glömma, att även i svåra stunder kan glädjen finnas. Just det beskriver Henrik Wallnäs och Matilda Ruta så fint.

Åka buss känns hoppfull. Färgerna förmedlar starka känslor, och ytterligheter. De går mellan grått och skarpt gult, rött och orange. Att bilderböcker per automatik skulle vara böcker för barn tycker jag begränsar. I Åka buss uppskattar jag t.ex. det mjuka språket och hur bildtexterna speglar barnets upplevelser. ”Pappa blev också kvar. Så många hål att laga.” Till det har vi en bild på hur kattpappa står på en stege vid hustaket som är fullt av hål. På samma sida, där bussen far iväg ovanför en bit slingrande taggtråd står det så här: ”Pappa kommer sen. Mamma lät inte som vanligt. Inte som under lampan i sängen, eller vid bordet när vi åt mat.

Rekommenderas!

Om du vill köpa Åka buss hittar du den t.ex. här eller här.
Stort tack till Augustpriset/Svenska förläggareföreningen för recensionsexemplaret 🙂

2 reaktioner på ”Åka buss – Henrik Wallnäs, Matilda Ruta

  1. Åh, det där ser ut att vara en sån där bok jag läser för fyraåringen och så får jag själv svårt för att inte bli berörd. ”Vad är det mamma?” ”Inget…*snyftar*”

Kommentera

