Räkna ord i bokmanus

Jag har haft uppe den här diskussionen förr, om det här med att räkna ord i manus. Hur många ord vs sidor en bok kan innehålla? Och jag tyckte det kändes lite jobbigt att räkna sidor eftersom det ju påverkas av hur luftigt man skriver, hur dialogerna ser ut osv.

Nu har jag i alla fall hittat värsta superbästa sidan för det här. På Vulkans hemsida om egenutgivning har de ett verktyg för att omvandla ord till sidor. Plus en jättebra lista. Det säger fortfarande inte jättemycket om textens utseende som luftighet och så, men ändå. Nice!

 

Och så vill jag passa på att hälsa en ny följare välkommen! Jättekul att du vill följa min blogg 🙂

 

8 reaktioner på ”Räkna ord i bokmanus

  1. Ja, det kan ju vara intressant att ha en hum om hur tjock ens text skulle bli som bok 🙂 Jag brukar själv ställa in manuset (marginaler, teckenstorlek, radavstånd) så sidorna har ungefär lika många ord som en sida i en bok, det brukar bli mellan 240-350 per sida, beroende på hur breda marginaler och hur mycket dialog som du är inne på. Det har blivit ganska korrekt so far. Jag tror det värde Vulkan anger är text av det mer luftiga slaget.

    • Själv tycker jag att all text (alla böcker) borde vara av det lite luftigare slaget, utan att för den delen hamna i facket Lättläst. 😉 Är så ruskigt läslat att avsaknad av stycken kan göra att jag låter bli en bok… Hopplöst dumt jag vet. Men ibland vill jag ha det enkelt. 😊

Kommentera

