Efterlyser ett manus att handleda

Ja, då var det dags. Jag ska handleda ett manus under kursen jag går. Och jag tänkte att bloggen kan vara ett sätt att nå dig som vill ha handledning. Behöver du inte det själv, kanske du känner någon.

När jag fått ett manus stänger jag efterlysningen här – så fram till dess, bara att skicka. 🙂Uppdatering! Idag söndag kommer jag välja manus. Jag har fått flera att välja på och kommer utifrån kursens riktlinjer titta på vad som kan ge bästa handledningen för oss båda. Alltså tar jag inte emot fler manus nu. Stort tack för visat intresse och förtroende. Ni som är berörda får besked via mejl senare idag om ni blivit valda.

Vad för manus:
För att det ska bli en bra handledning efterlyser jag manus som påminner om den litteratur jag läser i första hand, d.v.s. ungdomsböcker och dystopier, fantasy, chick-lit och den här sortens korsningar. En dystopisk chick-lit kanske? Jag är dock öppen för andra förslag.

Kanske har du ett mer färdigt manus och vill testa det på någon, eller så har du ett manus som är under arbete och som du vill ha feedback på för att komma vidare. Jag har inte möjlighet att ge handledning på ett helt manus, utan på t.ex. inledningen eller delar av det.

När:
Tidsmässigt bör handledningen inledas i slutet av januari, för att vara klar till mitten av mars.
Helst ska vi ses vid två tillfällen (tre om möjligt), men om det inte går att träffas fungerar det med en digital kontakt.

Vad du kan förvänta dig:
Handledningen är gratis och görs som ett moment i en utbildning. Jag håller på att lära mig, men är van vid att läsa texter som är mer eller mindre färdiga och vet att de ska ses utifrån sitt sammanhang. Du välkommen med önskemål kring om det är något speciellt du önskar få handledning på. Förutom dina önskemål kommer jag bl.a. titta på vilken känsla manuset skapar hos mig, hur jag uppfattar språk, karaktärer och handling.

Var:
Jag bor i Göteborg och om vi ses för handledningen skulle jag önska att du har möjlighet att ta dig hit.

Intresserad?
Hör av dig till mig via mejlen: skrivalasaleva(at)gmail.com

Vad jag behöver veta:
Skriv kortfattat vad manuset handlar om, var du befinner dig i din skrivprocess och något om vad du önskar få hjälp med samt om du har möjlighet att ta dig till Göteborg (cirka en sida). Eftersom jag tidsmässigt inte kan ta mig an ett helt manus kan du, om du redan vet, nämna om du önskar handledning på början och/eller delar av manuset, men sammantaget kan det röra sig om handledning på uppemot 12 000 ord. Jag önskar få ditt mejl så snart som möjligt så tveka inte om du är intresserad.

Med förhoppning om ett gott samarbete då.
/Helena

5 reaktioner på ”Efterlyser ett manus att handleda

  1. Ja vad spännande och vilken bra chans för de som är i det stadiet. De flesta som skriver behöver nog kunnig handledning under någon fas. 🙂 du kommer säkert få många svar! Kan även tipsa om att länka till inlägget i gruppen ‘författare söker testläsare’ på fb.

  2. Bra idé av Katarina! Länka till inlägget i gruppen på fb som söker testläsare. För jag är helt säker på att det finns många där ute som inte hunnit upprätta så många kontakter bland andra som skriver, som kommer att jubla över det här 🙂

Kommentera

