Insikt

Om jag gör som jag funderade på i förra inlägget och arbetar med några sidor per vecka, t.ex. ett kapitel per vecka (och lyckas hålla på detta) då innebär det att jag är färdig utifrån denna metod i höst. För så många kapitel har jag. 43 stycken. Och vem vet, de kanske blir fler? (Igår råkade ett kapitel bli längre och måste omarbetas till ett nytt ihop med ett annats slut.)

Jag behöver effektivisera. Inte en chans att jag kan arbeta med manuset till mitten/slutet av oktober. Då blir jag troligen tokig. Och det vill jag inte. Varken bra för mig eller omgivningen.

Alltså funderar jag på hur jag kan lyckas med den här effektiviseringen. Den får inte heller slita ut mig. Inga problem om jag enbart jobbat och skrivit på manus, men jag har ju de andra uppgifterna också för skolan. Och under två månader även manushandledning.

Sommaren kanske? Är inte sommaren allas vår räddning vad gäller allt vårt skrivande. Antingen tar man skrivpaus och vilar upp sig under semestern från precis allt. Eller så kan sommaren betraktas som en tid då vi har utrymme att skriva/redigera häcken av oss. Jag tror jag kommer betrakta sommaren på det sättet. Hur brukar ni hantera somrarna förresten? Skrivtid eller paustid?

Just nu känns detta som bästa planen i alla fall. Ett kapitel per vecka (orkar/hinner jag mer utnyttjar jag tacksamt detta) borde fungera.  Jag håller tummarna för mig själv. 🙂

 

19 reaktioner på ”Insikt

  1. Det låter som en bra plan.
    Sommaren är definitivt skrivtid a la grande för mig. Jag vilar mig från pågående manus mellan redigeringsvändorna. Tror det skulle kännas konstigt med flera månaders skrivuppehåll och det är tveksamt om det skulle få nån positiv effekt (på mig).
    Så jag säger kör på sommarskriv. Det låter jättebra. 🙂

    • I somras trodde jag att jag skulle göra det. Men det blev inget alls. Tror jobbyte påverkade för jag var rätt trött… och nog lite skrivtrött också. I år har jag ett bättre upplägg känns det som. Och kan se målet där framme. 😊

  2. En långsiktig realistisk plan verkar bra, det låter som du har mycket på ditt bord just nu.

    Jag tar sommarledigt från all prestation och sociala medier, fem veckor cirka, behöver andningshålet och fokus på att vara ute och röra på kroppen. Men, som Katarina skriver, så funkar det inte för alla. Man måste känna efter var återhämtningen finns för en själv 🙏🏻

    • Det är lite mycket. Som tur är väldigt roligt. Annars hade det inte gått. I somras blev det en manuspaus fast jag inte tänkt det. Men nu har jag en bättre drivkraft eftersom jag ser att jag är närmre målet. Det borde underlätta för sommarskrivande. Fast åker vi bort lite blir det en naturlig paus. Inget planerat i nuläget dock. 😊

  3. Intressant att se hur du tänker 🙂 Jag tror det mesta fungerar, bara man gör som man känner, har realistiska mål och får energi snarare än att bli dränerad. Låter som du är mycket medveten 🙂
    Jag brukar vara i det närmaste helledig från skriv under sommarsemestern, ca fyra veckor, om jag inte blir ensam hemma ett par dagar, då petar och nöjesskriver jag lite, helt utan press.

  4. Huvudsaken man har en plan, tänker jag 🙂 För då har man ju något att jobba mot.
    Somrarna brukar för mig innebära paus i skrivandet, återstår dock att se hur det blir i år, för min plan är ju att släppa två böcker under det här året. Vi får se om jag hinner 🙂

    • Jag har haft planer förr. De funkar alltid som bäst när det börjar bränna till och resultatet och målet börjar bli tydligt. Så är det väl för många. Att när vi närmar oss målet – vad det nu må vara – då skärper vi till oss lite extra.
      Med två böcker på gång låter det som vila kan behövas men visst, det kanske kan bli svårt att få till det just också av den anledningen.

  5. Tycker din plan låter vettig.

    Jag kommer inte ha någon riktig semester i sommar, så det får bli vanligt vardagsskriv för min del. Däremot har jag redan bestämt att jag ska ha en liten skrivsemester på en vecka efter att jag skickat manuset till lektör. Antingen kommer jag ta helt ledigt från skrivandet och bara läsa en massa, eller så kör jag en skrivretreat i hemmet igen och gör några avslappnade skrivövningar bara för skojs skull. Får se vilket som känns rätt i stunden.

    • Att ta en paus efter att du skickat iväg manuset låter klokt. Efter mina inlämningar för handledning gjorde jag också det i en vecka. Välbehövligt. Att ta kortare pauser tror jag även kan bidra till nya insikter. Att manuset bearbetas mer eller mindre omedvetet då. 😊

    • Tack Ann-Charlotte! Bra med pauser. 😊 Min sommar blev en lång skrivpaus. Velade lite mellan två manus så det bidrog också. Jag tar gärna paus då och då. Men nu drar det i att vilja bli färdig. Känns ok trots mycket att göra. 😊

Kommentera

