Januariläsning: Debutanter och prisvinnare

Året har läsningsmässigt börjat sådär. Jag har en tanke om att läsa tre böcker per månad. I år vill jag också läsa några tegelstenar som väntat på mig ett tag, bl.a. Stephen Kings Det och Donna Tarts Steglitsan. En tegelsten tänker jag kan vara godkänd för en månadsläsning eftersom den lätt kan motsvara tre böcker eftersom jag ofta läser ungdomsböcker som kanske ligger på dryga 200 sidorna. I övrig låter jag bli att delta i läsutmaningar, utan kör mina egna.

wolff-lina_manga-manniskor-dor-som-duJag började förresten året med en omläsning av Johanna Lindbäcks Min typ brorsa. Undrar inte om jag tyckte ännu bättre om den vid den här omläsningen. Annars har jag läst novellsamlingen  Många människor dör som du, Lina Wolffs debut från 2009. Egentligen ville jag läst hennes senaste, De polygotta älskarna, men den hann jag inte få i tid från biblioteket till kursen. Tyvärr är inte noveller min grej. Eller så har jag inte stött på rätt sorts novellförfattare än.

Jag håller dessutom på med Meg Rosoffs Så har jag det nu. Den ska vi läsa i bokcirkeln och jag är återigen inte helt förtjust. Borde begripit att en ungdomsbok som väljs av bokcirkelns deltagare inte faller mig i smaken. De har en mer ”finkulturell” approach till litteratur än mig. 😉

sa-har-jag-det-nu_meg_rosoffMeg Rosoff fick i alla fall ALMA-priset 2016. Eftersom jag inte läst någon av hennes böcker uppmärksammade jag aldrig henne när det begav sig men så här låter en del av juryns motivering till att hon fick priset:

Meg Rosoff debuterade 2004 med den dystopiska ungdomsromanen How I Live Now (Så har jag det nu) som blev en omedelbar succé och har sedan dess skrivit ytterligare sex ungdomsromaner, ett par bilderböcker och en vuxenroman. Detta är ett mångskiftande författarskap som inte lämnar någon oberörd, vare sig unga eller vuxna läsare.

Jag håller tummarna för att jag tar mig igenom Så har jag det nu innan januari är slut. (Den jag förresten reserverat på biblioteket på engelska men verkar få vänta på att få den… Typiskt, jag tror den är lättare att ta till sig på originalspråket eftersom det är rätt speciellt.) Någon bok hoppas jag kunna recensera här i januari månad. Jag blev nämligen tvungen att lämna tillbaka Wolffs Många människor dör som du p.g.a. kö på biblioteket och hann inte läsa två (tre?) noveller. Det känns märkligt att recensera något jag inte läst klart. Kanske en liten reflektion kan vara på sin plats ändå? Återkommer.

 

2 reaktioner på ”Januariläsning: Debutanter och prisvinnare

  1. Mitt ”läsår” har börjat helt sjukt bra faktiskt, bäst hittills någonsin. Men så hade ja ju ett stort antal riktigt bra böcker som bara väntade på att jag skulle läsa dem 🙂 (I´ll give you the sun och The sky is everywhere av Jandy Nelson, Eleanor and Park av Rainbow Rowell, Holding up the Universe av Jennifer Niven, och Golden boy av Abigail Tarttelin – ja du hör ju, det har varit helt galet bra). Det enda dåliga är väl hur svårt (eller snarare omöjligt) det kommer bli att hålla samma nivå resten av året 🙂

    Jag läste How I liv now när det kom där för dryga tio år sedan, så det var ju ett bra tag sedan. Och jag gillade språket, och i princip historien också, men ändå var det något med hela läsupplevelsen som inte stämde, eller liksom inte gick rakt in. Plus att jag inte alls gillade slutet, jag tyckte hon liksom fuskade sig igenom det lite. Ska inte säga mer än så om du nu inte har läst den, men jag förstår den där känslan av att den inte är helt rätt. Lite osäker på varför folk gillar den så otroligt mycket.

    • I’ll give you the sun älskade jag. The sky… däremot, den kom jag inte ens igenom. Konstigt att samma författare kan skriva/uppfattas så olika.
      Intressant att du också har en känsla av att något skaver med How I live now. För jag tycker den verkar ok ändå ger den ingen läslust. Måste ta mig igenom den, dels för egen skull (bokcirkelns) dels för att jag blir nyfiken nu efter vad du berättar.
      Kul att höra från dig förresten! 😊

Kommentera

