Magkänsla vs proffsråd

Jag skrev om lite grann i manuset. Och skrev nytt. Fast det jag skrev till, som en extra scen, borde kanske komma ett par kapitel tidigare… Det scenen innehåller önskade i alla fall min handledare få ta del av tidigare. 

Jag ser en poäng i det hon säger. På samma gång är jag en sådan läsare, och även som person antar jag, att jag inte måste veta allt på en gång. Jag gillar att få till mig bitar som skapar en helhet lite sådär allt eftersom. 

Jag får testa och se hur jag tycker det nya funkar där jag lade in det efter eget tycke. Om några dagar (veckor?) kanske jag känner annorlunda. Har ni några funderingar om det här? Självklart är det svårt att bedöma när jag inte skriver vad det handlar om, men jag tänkte på avvägningen att följa egen känsla och lektörers/handledares utlåtanden? För det är ju så att en inte alltid kan vara överens. Och ibland blir det en hårfin gräns där som kan vara svår att veta hur en ska förhålla sig till. Som nu.

12 reaktioner på ”Magkänsla vs proffsråd

  1. Ibland är det bra att gå på egen känsla. Ibland är det helt rätt. Du låter ganska säker på att det nog är så denna gång. Då tycker jag att du ska lita på din magkänsla. Lycka till!

  2. Jag brukar köra magkänsla, hålla testläsarnas åsikter i bakhuvudet och se om jag kanske borde ändra så som majoriteten tycker. Så rådet kanske får bli att köra på magkänsla, ”skaffa” fler testläsare och se om de tycker som du eller handledaren i just den här frågan?
    Låter lite som om du har en stil när du skriver; att portionera ut fakta lite i taget, men att din handledares stil är en annan. Är det kanske en fråga om tycke och smak, snarare än kvalitet på texten…?
    I vilket fall; lycka till!!

  3. Jag tycker det brukar funka bäst att gå på magkänslan sådana där gånger. Du känner ju din text bäst och vet vad du vill med den. Ibland är ju den intressantaste delen av en berättelse när något successivt växer fram 🙂

    • Tack för att du säger det. Tycker just sådana här avvägningar är roliga att testa. Ibland är magkänslan helt rätt och ibland lite ute och cyklar. Får se vad som gällde i det här fallet. 😊

  4. Jag tror som de flesta andra här att det är ganska bra att gå på magkänslan. Åtminstone är det nog så att det nästan inte GÅR att ändra saker på ett bra sätt, när magkänslan talar emot det. Då är det nog bättre att du kör på din linje tills du kan få ett par åsikter till, och skulle det vara så att fler håller med din handledare så kanske din magkänsla till sist ändras. Vad som känns rätt ena stunden känns ju inte alltid rätt andra stunden, men man måste ju låta saker ha sin tid. Så brukar i alla fall jag tänka.

  5. Det där är ju så himla svårt att balansera mellan. Jag tänker lite som du, att ta emot några bitar i taget är det som för det mesta känns bäst, men det handlar också om utförandet och hur det kombineras ihop med övrig text. Att skriva är ju som bekant ett hantverk och skitsvårt att utföra.

    Jag kan bli otroligt frustrerad på en bok som vägrar släppa ifrån sig ledtrådar, medan en annan bok som i grunden gör på samma sätt kan vara den bästa boken jag någonsin läst. Det är dels en fråga om tycke och smak/magkänsla (som andra redan kommenterat), men också om hur det presenteras och vad man som författare förväntar sig att läsaren ska ”förstå”.

    Det som gör mig frustrerad i den ena boken handlar oftast om att saker händer, saker är på gång, man får en massa information men inget djup. Jag vet allt som händer, det finns fakta, men jag ”förstår” inte. Det som görs bättre i en bok jag älskar utgår från djup. Känslor. Läsa mellan raderna. Uttalad information kommer i efterhand. Det skapar spänning och ökar lusten att läsa vidare.

    Det är min korta analys av ett väldigt intressant diskussionsområde 🙂

    • Jag förstår vad du menar. Trots att jag är en person som kan suga länge på karamellen vill jag inte bli ”retad” med gobitarna framför ögonen utan att få något alls att smaka på. Det är denna balans jag tycker är svår att känna av själv. Men det får bli en sak att ta tag i sedan vid ev testläsning eller lektörsläsning. Tills dess litar jag mig på mig själv och mina bloggläsares kloka analyser och råd 🙂

Kommentera

