Många människor dör som du – Lina Wolff

Många människor dör som du är Lina Wolffs debut. En novellsamling från 2009.  Idag kommer en reflektion kring denna. En reflektion därför att jag tyvärr inte hann läsa alla novellerna innan biblioteket behövde få den åter. Lina Wolff har blivit mäkta populär sedan hon vann Augustpriset med sin roman De polygotta älskarna nu i höstas så det är kö på alla hennes böcker här i Göteborg.

wolff-lina_manga-manniskor-dor-som-duAtt jag läste Många människor dör som du beror på att boken skulle läsas till kursen. Egentligen skulle vi i första hand ha läst De polygotta älskarna men den hann jag inte få i tid.

Den första novellen överraskar friskt med sitt slut. Det gillade jag. Även samlingens sista novell har en tvist som jag uppskattar. En tvist som inträder redan i inledningen när en man knackar på hos ett par och det visar sig att han är kvinnans älskare som söker någonstans att bo (?!).

Novellerna kännetecknas bland annat av en cynism och karaktärerna är människor med fel och brister. Något naket och rått ligger över dem och historierna. Porträtten är starka och vissa överraskar mer än andra. Teman som berörs är bl.a. otrohet, förgänglighet, att känna sig behövd och älskad. Titelnovellen, Många människor dör som du, är en historia om en äldre man som har en affär med en student. En novell som avslutas på följande sätt:

Folk ser glada ut men han vet att leendena är fejkade, och att alla just nu dör exakt som han.

Lina Wolffs debut fick gott beröm och hon beskrivs som en feministisk författare. Oavsett tycker jag att hon är en stark författare och att hon fångar människans mörkare sidor med lätthet. Det tilltalar mig, men det är ingen lättsmält läsning. Och inget jag skulle valt själv. Så att jag tar mig an fler av hennes böcker är kanske inte helt troligt. Men en ska aldrig säga aldrig. Är du nyfiken tycker jag absolut att du ska ta dig en titt.

 

 

Kommentera

