Skriver och tittar på det jag skriver

Pysslar lite med att skriva nytt, skriva om och läsa vad jag ändrar och skriver till. Gör någon justering. Funderar. Och tar en paus.

Inga långa pauser. Någon dag bara. Sedan tittar jag igen. Redigerar lite till och känner att det går framåt. Ytterst långsamt, men ändå framåt.

Texten mognar liksom till sig. En del i feedbacken från handledningen handlade om att inte ha för bråttom. Jag brukar inte ha för bråttom annars så lite konstigt att jag har ett sådant otålamod när det kommer till skrivandet. Men jag arbetar med detta. Och försöker ta det lugnt…

surikat-vilar-mot-sten

6 reaktioner på ”Skriver och tittar på det jag skriver

  1. Igenkänning. I vanliga livet är jag rätt lugn, men när det kommer till skrivet har jag svårt med tålamodet, och det blir en hel del draaama som jag aldrig hemfaller till i övrigt 😀 Imponerande att du pausar och medvetet tar det lugnt 🙂

    • Jag tror det här kan vara en taktik som funkar. Den innebär att jag är i kontakt med någon del av texten nästan varje dag. Det betyder också att jag inte känner lika stort tryck på att sitta många timmar på helgen när det putsas ut över veckan. Men än så länge är det en ny rutin så nog ligger otåligheten och lurar… 😉
      Skönt att höra att jag inte är ensam om min skrivhets. 😊

      • Jag gör så jag med; pytsar ut under veckan för att inte känna att jag behöver pressa mig på helgerna. Har funkat utmärkt för återhämtningen 🙂 Gillar din tanke där med att vara i kontakt med någon del av texten nästan varje dag!

      • Jag gjorde ett försök tidigare när jag tänkte en halvtimma om dagen mån-tors(fre) och någon dryg timma eller två på helgen. Men då blev fokus redigera och jag glömde reflekterandet. Det är jag bättre på nu. Så även om jag inte aktivt är i ”fysisk kontakt” med manuset finns det hela tiden med. Det fanns med förut också men på ett mer övergripande plan. Nu håller sig tankeverksamheten mer kring var jag faktiskt befinner mig. Det gör att jag inte blir lika stressad och otålig. Hoppas min metod håller i längden för de sista veckorna har det känts riktigt bra. 😊

  2. Jag tror verkligen att det är en jättebra taktik. Att hela tiden jobba med manuset, lite varje dag, och att inte ha för bråttom. Det är så jag också vill försöka göra, i alla fall med ett manus i taget – nu har jag ju två som jag skriver på parallellt och det funkar inte riktigt att göra exakt så med båda två. Just att ha för bråttom är nog ett av de vanligaste misstagen man gör, särskilt som outgiven. Jag tänker att med sin debut kan man ju verkligen göra allting så otroligt sjukt bra som det bara är möjligt, det är kanske enda gången som det är möjligt i en författarkarriär. Alla andra böcker kommer att han någon sorts yttre tidsbegränsning och press på sig, och det kommer vara bråttom hur gärna man än vill ta lite mer tid på sig. Så jag försöker tänka att jag ska njuta nu, av att det inte är superbråttom, av att jag kan ta tid på mig och verkligen göra mitt allra, allra bästa.

    • Att försöka njuta av sin skrivprocess är ett bra tips. Även om jag tycker det är roligt att skriva känns det inte alltid njutningsfullt. Mycket för att jag är just otålig. Inte så att det är för jobbigt men för att jag inte ska känna att det är bra som det är. Hur jag tar lite i taget. Nu har jag hållt på så här några veckor och börjar hitta en sorts rytm. 😊

Kommentera

