Fyren – P.D. James

pd-james-fyrenFyren är en av deckardrottningen P.D. James böcker om kommissarie Adam Dalgliesh. Han finns tydligen också att se på tv även om jag inte gjort denna bekantskap på annat sätt än i Fyren. Fyren läste jag när den kom ut som pocket för tio år sedan. Alltså hade jag hunnit glömma viktiga detaljer, som vem som är mördare. Bra, för det gav en lika spännande läsning nu som då.

Handling
På en ö, som är privatägd och styrs av en stiftelse, får enbart rika/ärbara/kända människor komma och vila upp sig och smita undan en stund från arbete och omvärld. Dessutom finns det en klausul som säger att de födda på ön alltid har rätt att resa dit. Förutom gäster bor också personal på ön.

När ett mord begås är det en samling udda människor på ön, som sig bör i en pusseldeckare. Vi har bl.a. en 18-årig tjej, en äldre dam med sin betjänt, hushållerskan, en jurist som sköter det administrativa och hans assistent, en egoistisk författare som vunnit otaliga priser, hans sekreterare/lektör och dottern plus en forskare, en alkoholiserad präst och några till. Ni ser, ett mer eller mindre spännande gäng.

Reflektion
Dalgliesh hinner jag inte riktigt lära känna. Han har oturen att bli svårt sjuk så hans kollegor får ta över fallet där ute på ön. Ja, faktiskt blir alla isolerade där för att inte sprida smittan vidare. Klaustrofobiskt och riktigt rysligt. Miljöbeskrivningarna, liksom karaktärsporträtten, är långa och ibland lite väl omständliga. Nu tycker jag sådant är helt okej, men kanske att det frestar på tålamodet hos andra. Jag kan inte alls komma på vem som gjort det, trots att jag läst Fyren tidigare, och det är väl ett plus, eller? Kanske tycker jag dock att kommissarien löser fallet med hjälp av pusselbitar som knappt nämnts. Om jag nu inte råkade blunda när jag läste just de raderna…

Rekommenderas!

Eftersom Fyren inte finns att köpas på de vanligaste nätbokhandlarna blir det biblioteket som får bistå om någon är nyfiken 🙂

 

4 reaktioner på ”Fyren – P.D. James

  1. Den låter kul, får hålla utkik efter den framöver 🙂 Gillar ju pusseldeckare 🙂 Kul också med böcker man läst förut och tom gillat, men ändå inte minns vem som är mördaren. Är det ett bra eller dåligt tecken? 😀 Tack för lästips 🙂

    • Om det är bra eller dåligt vet jag inte. Tror det mer handlar om mitt (i det här fallet) dåliga minne. Samma med Christies Och så var de bara en… (fast det hette den inte när jag läste den). Hoppas Fyren kan vara något då. 😊

      • Jamen jag fick lite modern agatha christie-vibbar, hehe. 🙂 Det där har nämligen hänt mig med, med böcker jag gillat och läst om något år senare, att jag helt glömt vem den skyldige var. 🙂 Det kanske är hjärnans sätt att ge en en chans att få läsa om en bok man gillade igen, utan att förlora något i läsupplevelsen 😉

Kommentera

