Trött, tryggt och bekant

Med två kvällar på raken när jag slutat så att jag varit hemma vid sex blir det lite dåligt med tid och ork att arbeta med redigering. Jag tittar på orden och meningarna och ja, det är liksom det jag gör. Tittar. Förstår inte riktigt vad jag borde göra med dem.

Till slut kom jag i alla fall på att jag kan skriva ut dem. Av någon anledning blir de alltid mer begripbara då. Så imorgon ska jag läsa mina utskrifter. Det tror jag kommer göra susen.

Annat jag sysslar med när jag inte lyckas åstadkomma vettiga tankar och inte lyckas läsa igenom uppgifterna för skolan heller då förstås, är att jag läser en bok jag läst förr. Det är lätt, det kräver inte stort engagemang och jag måste inte läsa vidare för att veta hur det går. Suveränt. Meyers Twilight passar utmärkt. Bekant och tryggt. Och så får jag känna mig lite som en fjortis. Just nu känns det inte helt fel. 😉
twilight-book-cover

12 reaktioner på ”Trött, tryggt och bekant

  1. Gillar ditt knep att läsa om en bok för återhämtningens skull! Brukar inte göra det, men kanske borde omvärdera.
    Läser ofta YA när jag är trött, håller med dig om att det finns tillfällen när det är skönt att gå in i fjortis-stämning 🙂

  2. Älskar Twilight, hade filmmaraton i helgen med sambon (hans idé) och såg alla fem. Vi är 40 men också 14 båda två, det är väl härligt att vara sådan? Nu blev jag inspirerad att rekreationsläsa om böckerna också 😊

    • Första har jag läst flera gånger (detta kan vara fjärde läsningen) de följande två bara två gånger medan sista fått nöja sig med en genomläsning. Ungefär samma med filmerna och har lite svårt för att det blev fem filmer… Men visst är det härligt att dela film-upplevelsen med sin andra halva. Vi har också sett dem tillsammans men längesen nu. Bäst att kunna vara fjortis ihop trots att en närmar sig 40 😊

  3. Twilight-serien är så himla bra!! Böckerna är givetvis bäst men jag har alla filmerna också. Det är pga Twilight som jag började skriva själv. Något Stephanie sa i en intervju. Typ om du har en idé – skriv! Det jag tycker är väldigt synd är att just den här serien får mycket skällsord som att den är töntig och (förlåt) fjortisvarning på. Varför? Inte meningen att du ska svara på den frågan utan bara en fråga jag alltid haft om varför det blev så för just den här serien. Storyn och karaktärerna är suveränt uppbyggda och skapar en stämning som fortfarande fascinerar mig. Kanske kan det vara vampyrgrejen? Att det blev för uttjatat med vampyrer och fick bägaren att rinna över? Härligt i alla fall att du fick med dig maken att se filmerna 🙂

    • Och första boken är den bästa. Den har jag läst flera gånger. Jag tycker Meyer verkligen får till en fin berättelse i den. (Även om det är lite väl många beskrivningar av Edwards exceptionella skönhet – till och med första gången tyckte jag det – men jag har överseende och njuter av boken, igen). Kul att det var hon som fick dig att börja skriva 😊

  4. Hahaha! Ja, visst är det skönt att plocka fram sin inre fjortonåring 🙂 Det är ju en viss känsla av hängivelse och bara, att liksom magplaska rakt ner i en bok, som jag aldrig kan få på samma sätt igen med ”vuxen”- litteratur. Jag återhämtningsläser också ofta YA. Och andra otroligt bra böcker som jag redan läst många gånger. Det är oslagbart 🙂

    • Att återvända till en omtyckt – och då redan läst bok förstås – har alltid känts lite som att träffa en god vän. Och det tycks vara bekantskaper från tonår och YA-åren som hänger kvar. Vuxen-lästa böcker från ”vuxen”-litteratur har inte samma dragningskraft. Utan här regerar böckerna med fjortis-feeling. Även sådana som upptäckts typ förra året. 😉 Gott att höra att fler har samma känsla och upplever detsamma.

Kommentera

