Ett redigeringstips en inte kan höra för ofta

Vad skulle en göra utan eminenta Debutantbloggens bloggare? De har så mycket bra att komma med. Den här veckan föll jag för ett citat som fanns i Anna Bågstam Ryltenius inlägg om hur en ska tänka vid redigering. Jag har hört liknande råd förr, men mitt i redigeringen träffade det så otroligt rätt att jag lägger in det här.

Rensa bort allt som inte bygger karaktär eller driver handlingen framåt”, blev kritiken från förlaget.

Dessutom tycker jag det är lite kul att det är ett citat i citatet. Eller hur en nu säger?

Inget inbokat på hela helgen. Helt otroligt skönt. Och ibland är det väldigt oskönt när det är så, för då vill jag inget annat än hänga med vänner och göra en massa sociala saker. Jag ska i alla fall ägna mig åt redigering och att göra klart skoluppgifterna, så nog har jag att göra. Och så vill jag se bidragen i Melodifestivalen, och kanske läsa lite också… Trevlig helg på er!

 

2 reaktioner på ”Ett redigeringstips en inte kan höra för ofta

  1. Jag såg ditt första inlägg och tänkte ”???” men nu förstår jag! 🙂 Först trodde jag att du hade fått feedback från ett förlag och tänkte ”oj”.
    Det är ett bra citat. Men jag skulle vilja tillägga ”…eller fördjupar konflikten”.

    • Första inlägget for liksom iväg av sig själv. Blir lätt så när jag använder telefonen för förslag till inlägg.
      Mycket bra tillägg! Ett sådant som för mig är sådär självklart att det liksom hänger med ändå, tänker jag och hoppas att ingen börjar rensa konfliktfördjupande scener… Det vore ju inget vidare.

Kommentera

