Ny vecka nytt kapitel typ

Kapitlen för de första dryga 80 sidorna jag lämnade för handledning har arbetats igenom. Nu kastar jag mig ut på okänd mark. Eller okänd, det är det ju inte. Känns bara så. Okänd för att det var så otroligt länge sedan jag arbetade med dessa sidor. I sensomras kanske…?

Utmaningen efter veckans avklarade kapitel är att jag direkt möts av ett kapitel som behöver skrivas om och skrivas nytt i. Det kan innebära att det kommer ta mer än en vecka. Tålamodet prövas. Förhoppningsvis kommer kapitel senare som jag inte behöver skriva om alls, utan ”bara” redigera. Håller tummarna för det. Samtidigt vet jag att flera behöver skrivas om, just pga ändringar jag gjort nyligen. Well, that’s life.

Jag har även pusslat om dokumentet så att jag nu har den del av manuset som jag betraktar som Del 1 samlad. Det betyder alltså att jag inte har hela manuset i ett dokument i nuläget. Har inte haft hela framför mig på ett bra tag. Sedan inlämning till första handledningstillfället faktiskt, som var i slutet av november.

Vad gäller att spara är jag sådan att jag sparar dokumentet varje dag. Ibland kan det bli flera versioner (sällan mer än två dock) på ett och samma datum. På så vis förlorar jag inte så mycket om ett dokument skulle försvinna. Utan då kan jag gå in och göra samma justeringar en gång till, utan att förlora jättemånga timmars arbete. Skönt det.

Men nu, läsa. Läsningen går i rekordfart. Jag har börjat med New Moon idag. Lika bra när jag fått upp fjortiskänslan i The Twilight Saga. Detta innebär också att jag har två recensioner som väntar. The Undomestic Goddess från förra veckan och ja, Twilight förstås. Eller recensioner och recensioner. Jag tycker alltid de känns mer som reflektioner. Gillar inte att vara så kritisk… Är ingen riktigt litteraturkritiker helt enkelt 😉

new-moon-book-cover-meyer

2 reaktioner på ”Ny vecka nytt kapitel typ

  1. Heja, det går framåt! 🙂
    Jag känner igen känslan, när man inser att man måste skriva om, lite jobbigt ibland men man får försöka att inte se längre än en scen/kapitel i taget kanske. Annars blir man ju lätt lite modstulen. Massor av pepp!

Kommentera

