Karaktär handling konflikt

Jag har mitt mantra i huvudet. Karaktär, handling, konflikt. Det betyder: Redigera så att det som inte bygger karaktär, driver handlingen framåt eller fördjupar konflikten försvinner. Alternativt, förstärk dessa tre. Kapitlet jag arbetar med har fått sig några nya sidor idag eftersom jag skrev till nästan tusen ord. Sidor jag hoppas fördjupar konflikten (två konflikter just här), bygger karaktär(er) och driver handlingen framåt.

Jag har också tagit bort. En halv sida drygt försvann. Det tyckte jag mest bestod av dravel. Hoppas jag gjorde rätt.

Så nu är jag pepp på att gå in på nästa kapitel. Tror att jag kan göra det. För jag tror jag är klar med det här kapitlet nu. Får kanske ta en titt i helgen på det. När det landat lite. Och det är väl liksom inget som inte säger att jag kan gå vidare under tiden… eller? Dumt att sitta sysslolös tänker jag.

 

8 reaktioner på ”Karaktär handling konflikt

  1. Bra mantra 🙂 Gillar verkligen ditt tänk att arbeta med ett kapitel per vecka. Givetvis blir jag nyfiken också 🙂 är kapitlen långa, hur många är dom totalt etc. Undrar mest för att jag tänker använda mig av din metod under redigeringen men känner kanske att mina kapitel är lite för korta för att räcka till under en hel veckas arbete.

    • En del av kapitlen är bara tre sidor. Fast de behöver ofta fyllas ut. Och ibland gör jag om dem, slår ihop med ett långt och gör två nya av dem. Så har det varit hittills i alla fall. Nu i veckan blev jag klar med ett kortare fastän jag fyllde på med nytt. Men en vecka är rätt lagom. Då hinner jag ofta överblicka miljö, språk, gestaltning och sådant. Men jag tror de ligger på kanske 6-11 sidor annars. Har ingen superkoll på detta.
      Kul att höra att min metod intresserar. Eftersom jag har så ”stort” manus (över 100000 ord) ger detta en känsla av kontroll.

  2. Bra tänkt! Sen tror jag man känner själv också när något övergår i en transportsträcka eller svammel som inte hör dit, så du tänkte nog helt rätt 🙂

  3. Bra mantra. Jag brukar spara mitt dravel i ett särskilt skräpdokument, så vet jag att det finns kvar om jag ångrar mig, eller om jag kommer på ett annat ställe där det passar in bättre. Men ärligt talar återanvänds det ganska sällan. 🙂

    Roligt att du har en sådan framåtrörelse i redigerandet.

    • Det känns som att jag verkligen kommer någonstans nu. Det går inte fort men känns ändå bra. Tålamodet och ivern har kanske hittat en balans…
      Jag sparar alltid om dokumentet varje dag. På så vis finns allt alltid kvar och jag kan gå tillbaka flera månader om jag ändrat något och jag vill gå tillbaka till ursprunget. Filerna tar ju som tur är inte så mycket plats.

Kommentera

