Twilight – Stephenie Meyer

twilight-book-coverTwilight, Stephenie Meyers annorlunda YA-vampyrberättelse satte hela vampyr-fan-världen i gungning 2005 och jag förälskade mig i den då. Jag minns att jag läste den i sträck efter att en kompis (bibliotekarie dessutom) tipsat mig. Hon sa att jag nog borde gilla den. Och oj, vad rätt hon hade.

Handling
Well, ni vet ju det här. Bella flyttar från mamman till regniga Forks och sin pappa. På skolan finns übersnygga Edward och hans syskon, som bara är syskon på pappret eftersom de är adopterade av minst lika snygga paret Cullen. Edward och Bella finner varandra. Hon för att hon är en monster- och olycksmagnet. Och han, ja för att han egentligen vill äta upp henne, men istället väljer att skydda henne. Varför äta kakan när du kan ha den kvar?

Reflektion
Efter tja… minst tredje omläsningen är jag fortfarande lika förtjust. Inte helt ofördelat, för jag stör mig på att Edward beskrivs som snygg typ över hundra gånger. (Vilket Meyer fortsätter med i de andra böckerna, dock med någon mer måtta.) Och jag föredrar även första dryga halvan av boken, innan de liksom får varandra. Eller, de hinner ju knappt få varandra innan allt elände drar igång. Ändå är det som om de älskat varandra i decennier redan. Jag är alltså inte toksåld men köper Twilight trots detta. Den väcker känslor, jag blir engagerad, känner mig kär och jag fantiserar om världar där vampyrer likt Cullens finns.

Språket flyter, liksom dialogerna, och handlingen fångar mig trots att jag vet vad som ska hända. Denna första bok i Twilight-sagan har jag alltid betraktat som favorit och det ska bli kul att se om jag ändrat mig när jag tar mig an de andra också. (Igen.) Har du inte läst Twilight, men varit nyfiken och gillar den här sortens YA-böcker är det hög tid nu. Filmerna går inte att jämföra. Bra visserligen, men inget mot böckerna. Eller boken. Twilight.

En bok att köpa? Du hittar den bl.a. här och här.the_complete_twilight_saga

Och jo, jag har fått en ny följare. Välkommen! Vad roligt att du läser och vill följa min blogg! 🙂

 

8 reaktioner på ”Twilight – Stephenie Meyer

  1. Var också väldigt förtjust i de här (hade hemma de första tre och började om med första så snart jag lade ner nummer tre för fyran skulle snart komma från biblioteket och jag ville inte läsa något annat emellan), men är lite rädd för att läsa om dem, kan ju kritiken och håller egentligen med. Men det känns gött att läsa en positiv recension efter så mycket tveksamt 🙂 Och håller med, första halvan var min favorit med – är svag för fumlig och spänd förälskelse.

    • Böckerna har fått så mycket negativ kritik att jag idag nog inte vågat läsa dem. Då visste jag inget om dem, eller den. Tur det. Men visst ser jag bristerna. Ändå funkar det. Märkligt.

  2. Läste alla fyra under en mkt trött period, och älskade. Läste en ”kul” text där skribenten på fullt allvar tyckte att så där uppslukande litteratur var farlig för flickor och unga kvinnor. Hen nämnde inget om pojkar och unga män som läste böckerna, kan bara betyda att det är kvinnopersoner som behöver skyddas mot sånt här…
    Min version av del ett är den där man får ett kapitel ur Edwards perspektiv, tyckte att det var ett bra grepp 🙂

    • Just det, Edwards perspektiv. Minns att jag läst det. Kul grepp.
      Vad folk kan oroa sig för de mest onödiga saker. Finns ju oändligt mycket annat för unga som en borde bekymra sig över. Men Twilight… Nä.

  3. Jag har inte läst böckerna, men sett filmerna. Jag förstår faktiskt varför de här böckerna blev en sådan framgång bland unga läsare. Det jag tycker är mest underligt är att Meyers blev refuserad av så många agenter innan hon äntligen hittade en som ville representera henne. Den agenten har nog inte slutat skratta än 😀

  4. Jag älskade de här böckerna jag också och upplevde precis samma sak som du. Irritation över fixeringen vid Edwards utseende men också förälskelsen och den ständigt vibrerande och goa känslan genom berättelsen. Helt klart en av mina största bokfavoriter bland serier.

    • Jag gillar att trots viss reservation för en del brister lyckas berättelsen ändå fängsla mig totalt. Det är inte många böcker som lyckas med det för ofta tar det jag stör mig på över. Men inte nu.

Kommentera

