Eclipse – Stephenie Meyer

Eclipse är tredje boken i The Twilight Saga. Som förstås också finns som film. Och än en gång befinner sig Bella i farozonen. Hon har en otrolig fallenhet för att dra på sig olyckor och få folk (monster) att vilja döda henne. Tur att hon har Edward. Och Jacob.

Handling
Relationen mellan Bella och Edward fördjupas. Hon vill leva för evigt med honom. Inte bara ett kort människoliv och bli gammal ihop med en sjuttonåring. Förståeligt kanske. Inte skulle jag vilja att folk trodde att min man var min son eller sonson. Jacob blir tokig på henne för detta. Hon väljer ju döden tycker han. Hon är mest orolig för att hon kommer råka döda någon som ”nyfödd” vampyr eftersom blodtörsten är som starkast då. Vänskapen mellan Bella och Jacob går det sådär med att få ordning på. För att inte tala om avundsjukan och rivaliteten mellan killarna. Och så finns hotet att någon vill ta livet av Bella, men som inte riktigt skrider till verket utan har en hemsk plan för hur detta ska gå till, vilket bidrar till att förena monstervarulvarna (som ju Jacob är en av) och vampyrerna.

Reflektion
Oändliga dialoger mellan Bella och Edward, mellan Bella och Jacob, och mellan Edward och Jacob. Det är intrycket jag får under läsningen och som jag har med mig efteråt. Jag som älskar dialoger tycker alltså att det blir för mycket av den varan. Annars är det spännande och jag gillar att se hur upplösningen byggs upp. Igen. Ja, det är ju en bok jag läst förr. Minst en gång förut.

Bella oroar sig för hur hon ska få Edward att snabbt förvandla henne. Han vill avvakta. Ge henne mer tid som människa. Det är flera förhandlingar mellan dem. Vad den ene kan ge efter för att den andre ska få som den vill. Lite veligt tycker jag. Men visst, det har kanske en viss charm. Om jag gör detta för dig, då gör du detta för mig. Eller ska vi betrakta det som en gisslansituation? Jag är inte mycket för förhandlande och argumenterande så därför stör jag mig på det. Men annars… Eclipse ger flera timmars fängslande läsning och den är en bladvändare. Bara en har överseende med hur betagen Bella är i Edward, och ja, tvärtom också. Det är liksom överjordiskt, denna förälskelse och attraktion. Riktig fjortisvarning. Och alldeles underbart 😉

Eclipse, en bok att köpa kanske? Då hittar du den t.ex. här eller här.

 

Förresten, jag har en ny följare. Yay!
Välkommen till min blogg. Jätteroligt att du läser och följer den  🙂

 

Kommentera

